در جلسه‌ای که روز چهارشنبه مورخ 10 اسفند ماه 1401 در سالن انجمنهای علمی واقع در دانشکده‌ی علوم اجتماعی دانشگاه تهران تشکيل شد، آيين‌نامه‌ی کميتۀ بين انجمنی حمايتهای صنفی-حقوقیانجمن‌های علوم اجتماعی به تصویب رسید. این مصوبه پس از حدود دوماه و نيم کار و تشکيل جلسات پیاپی بين روسای انجمنهای علمی جامعه شناسی، انسان‌شناس، جمعیت‌شناسی، مطالعات فرهنگی و ارتباطات و مددکاری اجتماعی درخصوص تشکيل ساختاری به منظور هم‌افزایی در انجام اقدامات حمايتی برای اعضا (اعم از دانش آموختگان و اعضای هيات علمی و دانشجويان) و انجمنهای علمی شروع شده بود به سرانجام رسيد و اين کميته رسما کار خود را آغاز کرد. براساس مفاد اين آيين‌نامه، هدف از تشکيل اين کميته فراهم کردن حمايتهای حقوقی و صنفی برای انجمنهای علوم اجتماعی و نيز اعضای آنها در زمينه‌های مرتبط با فعاليتهای علمی، پژوهشی، آموزشی و حرفه‌ای از طريق پايش و دريافت موارد نيازمند حمايت و بررسی و اقدام درباره مشکلات طرح شده از سوی اعضا و انجمنها و نيز پايش مصوبات و رويه‌هایی است که در ساختار مديريتی و اجرایی بر اين فعاليتها موثر است. اين کميته به منظور هم‌افزایی اقدامات حقوقی و صنفی از جمله مطالبه‌گری، حمايت‌گيری، تعامل و رايزنی‌ها با افراد و اعضای انجمنها و نيز نهادها و سازمانهای جامعه‌ی مدنی و قوای حاکميتی تشکيل شده است.

در آيين نامه‌ی اين کميته که با 7 ماده و 5 تبصره به تصويب هيأت موسس رسيد تعاريف، وظايف، ساختار و روشهای تصميم‌گيری‌ها و ماهیّت بررسیها و اقدامات و نتیجۀ بررسی‌ها و تصميم‌های کميته مشخص شده است.

تبصره‌ی 1 ماده‌ی 2 در بند 3، هيات موسس را موظف کرده است ظرف مدت يکماه پس از تصويب اين آيين‌نامه سازوکاری برای دريافت و رسيدگی به درخواستهای حمايت از سوی اعضای انجمن‌ها به صورت مستقيم (توسط فرد) يا غير مستقيم (توسط هيات مديره‌ی انجمن‌ها) ايجاد و آنرا به اطلاع اعضا برساند.

همچنين در تبصره‌ی 1 ماده‌ی 3 آمده است که کميته می‌تواند برای اجرای بهتر وظايف و نيز اجرای مصوبات، اقدام به تشکيل کارگروه‌های موقت يا دائمی نمايد. تصويب، تشکيل، انحلال و تدوين سازوکار و شيوه‌نامه‌های اجرایی کارگروهای مذکور از طريق مصوبات همين کميته انجام می شود.

درحال حاضر تشکيل کارگروه حقوقی و مالی جزو اولويتهای اقدامات اين کميته است. همچنین دستور کارهایی درخصوص موقتی سازی نیروی کار دانشگاهی، رويه‌های جذب و تعليق و بازنشستگی استادان ، تجاری‌سازی دانشگاه‌ها، مشکلات نظام ارتقا و ارزشیابی و ترفيع و پايه، نظام روابط استاد و دانشجو و هنجارهای محيط‌های آکادميک، استقلال، دمکراسی و آزادی آکادميک نيز از جمله فعاليتهای اولويت دار اين کميته است.

دبير اين کميته ضمن اعلام اين خبر خواست تا بدينوسیله از کليه‌ی اعضا و دوستداران انجمنهای علمی دعوت شود با مشارکت فکری و علمی دراين کميته زمينه‌های تقويت انجمنهای علمی و حمايت از اعضای آن را فراهم آورند. همچنين در اين آيين‌نامه زمينه‌های پيوستن ساير انجمنهای علمی به اين کميته پس از تصویب هيات مديره‌های آنها پیش‌بینی شده است.