نهاد خانواده یکی از نهادهای مهم اجتماعی در ایران است و دارای کارکردهای متعدد اجتماعی است که در دوره مدرن در وضعیت آنومیک قرار گرفته است. علاوه بر تحولات اخیر، شرایط اقتصادی، تحریم، تحولات نسلی به‌ویژه شرایط کرونایی کارکردهای آن را با تغییرات قابل ملاحظه‌ای همراه کرده است. هرچند تحولات اخیر از قبیل مدرنیته، شهرنشینی، رسانه‌ای-شدن، افزایش سطح سواد و... تغییرات مهمی را در عرصۀ خانواده ایجاد کرده است، اما بیماری کرونا این تغییرات و مسائل اجتماعی را تشدید نموده است. این ویروس که زمستان 98 وارد زندگی مردم ایران و بسیاری از جوامع شده است. علاوه بر جنبه‌های سلامتی و بهداشتی، بسیاری از جنبه‌های دیگر زندگی انسان‌ها را نیز تحت‌تأثیر قرار داده است، ازجمله بسیاری از مناسک دینی جامعه را به حالت تعلیق درآورد و بسیاری از تفرجگاه‌ها، اماکن ورزشی، سینماها، اماکن مسافرتی و گردشگری و... تعطیل نمود. به‌علاوه، این ویروس مردم را هم از لحاظ اقتصادی به دلیل تعطیلی کسب و کارها و هم از لحاظ روانی به‌دلیل از دست دادن عزیزان و نگرانی برای مبتلا شدن به بیماری و نبود درمان مناسب برای آن، دچار تنش و اضطراب نموده است. همچنین به جهت موقعیت مرزی قرنطینگی مسأله ملال و بی حوصلگی را در افراد ایجاد نمود. از حیث آموزشی نیز خانواده‌ها را نیز با چالش‌های جدی مواجه کرده است. در چنین شرایطی برخی افراد در خانواده‌ها که به‌لحاظ جایگاه در حاشیه هستند از قبیل زنان، کودکان و سالمندان با انواع مشکلات خانوادگی عدیده‌ای مواجه می‌شوند.

در این باره، گروه علوم اجتماعی در تعامل با، دفتر دانشگاهی انجمن جامعه شناسی ایران در دانشگاه گیلان و انجمن جامعه شناسی ایران قصد دارد همایشی ملی با عنوان خانواده و زنان در دوران کرونا برگزار کند. محورهای مهم این همایش عبارتند از: اجتماعی، اقتصادی، روانی، حقوقی، تربیتی، آموزشی، دینی، سلامت و...خانواده و زنان است.

رئیس همایش: فاطمه کریمی
دبیر علمی: علی یعقوبی
دبیر اجرایی : محمد امین کنعانی


تاریخ‌های مهم:
آخرین مهلت ارسال چکیده: 5 دی ماه 99
اعلام نتیجه داوری: 10 دی ماه 99
مهلت ارسال اصل مقالات: 20 بهمن ماه 99
زمان برگزاری همایش: 12 و 13 اسفند ماه 99


چکیده مقاله‌ها در قالب 1000-800 کلمه با قلم bzar- 13 و با فاصله 1.13 بین سطرها تنظیم شود.
چکیده باید دارای مختصاتی از قبیل بیان مسأله، روش پژوهش، یافته‌ها و نتایج باشد و واژگان کلیدی بین 3 تا 5 کلمه باشد.
دبیرخانه همایش: بزرگراه خلیج فارس(کیلومتر 5 جاده قزوین)- دانشگاه گیلان-دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان
تلفن تماس دبیرخانه: 01333690274 داخلی 4043 شماره همراه سرکارخانم طالعی: 09378694753
پست الکترونیکی برای ارسال چکیده و اصل مقاله‌ها:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
اطلاعات بیشتر: Con-Family.guilan.ac.ir
مقالات برگزیده همایش پس از داوری در ویژه نامه مجله مطالعات اجتماعی ایران چاپ خواهد شد. لازم به ذکر است همایش مزبور در نوبت اخذ ISC است.

  •  خانواده و زنان در دوران کرونا