دکتر سراج زاده خرداد98 2انجمن جامعه‌شناسی ایران به عنوان یک اجتماع علمی و سازمان مدنی، بستری برای تعامل «اجتماع علمی» جامعه‌شناسان است و از این روی می کوشد تا آگاهی و دانش تولید شده دراین اجتماع را به خوبی نمایندگی ‌کند. مطابق بند الف ماده شش اساسنامه انجمن، ایجاد ساز و کار تبادل نظر و ارتباط پیوسته و مستقیم میان اعضاء انجمن و مدیریت آن به عنوان یکی از وظایف انجمن تعریف شده است. چنین سازوکاری ضامن پویایی این ارتباط و کاهش احتمال بوروکراتیزه شدن انجمن و مانع فاصله‌ گرفتن اعضای این اجتماع علمی و مدیران انجمن جامعه‌شناسی ایران است.

به‌منظور ایجاد سازوکار لازم برای تحقق این هدف، صفحه‌یی به نام "نقد و گفت‌وگو" در تارنمای انجمن گشوده شده و از این پس فعاّل خواهد بود. نشانه این صفحه در میانه نوار سمت چپ صفحه اول قابل رویت است.

نخستین هدفِ تاسیس این صفحه ایجاد فرصت گفت‌وگوی مستقیم میان اعضاء و سپس غیر اعضاء با هیات مدیره، مدیران گروه‌ها، مدیران دفاتر، سایر ارکان و اعضاء انجمن، دربارۀ موضوعاتی است که در محدودۀ مسوولیت‌ها، علائق و اهداف انجمن جامعه‌شناسی قرار دارند.

دومین هدف، دیده‌بانی و ارزیابی مستمر فعالیت‌های ارکان انجمن از منظر کنشگران درونی و سپس بیرونی انجمن است.

بر این باوریم که چنین صفحه‌یی می‌تواند رابطۀ میان هیات مدیره واعضاء را از طرق زیر تقویت کند:

۱. شنیده شدن نقدها و ارزیابی سیاست‌ها و فعالیت‌های انجمن توسط اعضاء.

۲. توضیح و تشریح این سیاست‌ها و فعالیت‌ها ازسوی مدیران انجمن.

۳. بحث وگفت‌وگو درباره‌ی بهترین راه‌ها برای پیشبرد اهداف انجمن و جلوگیری از فرسودگی، بوروکراتیزه شدن، جمود و سایر خطرهایی که می‌توانند هر انجمن علمی را تهدید کنند.

بدیهی است این صفحه از انعکاس مطالب شعاری که دربرگیرندۀ اتهام، تهمت و یا توهین به اشخاص حقیقی یا حقوقی بوده وخارج از حیطۀ علوم و به‌ویژه دانش جامعه‌شناسی و نقیض اصول صلح و احترام در کنش علمی و کنش اجتماعی یا نقیض ارزش‌های انسانی و هنجارهای علمی باشند، می‌پرهیزد.

بنا به نظر هیأت مدیره انجمن، آقایان دکتر سیامک زندرضوی عضوهیأت مدیره، دکتر پرویز اجلالی بازرس انجمن، و من (سراج زاده) به عنوان اعضای شورای راهبری صفحه فعالیت می‌کنیم و آقای دکتر زندرضوی دبیری صفحه را بر عهده خواهندداشت.

اشخاص حقیقی و حقوقی که درچارچوب موضوعی صفحه نقد و گفتگوی انجمن جامعه شناسی ایران خواستار انتشار مطالب خود در آن هستند، می‌توانند مطالب خود را به نشانی پست الکترونیک این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید بفرستند.

مطالب منتشر شده در این صفحه لزوما بازنمای دیدگاه شورای راهبری این صفحه و هیات مدیره انجمن جامعه شناسی ایران نیست، مگر آنکه نسبت به آن تصریح شده باشد.

امید است با همراهی عالمانه و مسئولانه اعضای انجمن و اجتماع علمی جامعه‌شناسی، این اقدام به تقویت ارتباطات انجمنی و پویایی بیشتر انجمن جامعه‌شناسی ایران کمک کند و اهداف مورد نظر در ایجاد آن محقق شود.

 

سیدحسین سراج زاده

رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران


دسترسی به صفحه نقد و گفتگو