مینا هلالی ستوده *

کارگاه مسأله یابی مشارکتی خانواده (مرحله اول طرح ملی گفت و گوی خانواده) روز چهارشنبه 4 دیماه 1398 با تسهیل گری زهرا قاسم‌زاده در سالن اجتماعات فرمانداری شهرستان کاشان با حضور 24 نفر از کارشناسان سازمان های دولتی و مردم نهاد فعال در حوزه زنان، کودکان و خانواده برگزار شد.

کارگاه با معرفی حاضرین در جلسه و بیان یک ویژگی فردی به منظور آشنایی و تسهیل در رابطه افراد آغاز شد. پس از آن برگه‌هایی بین افراد توزیع شد تا سوالات خود در مورد کارگاه را یادداشت کنند. برگه‌ها جمع آوری و بازتوزیع شدند و هر کس سوال اول برگه‌ها را برای حاضرین خواند. سپس کارت‌های مسأله در بین افراد پخش شد که در ابتدا شرکت کنندگان به صورت فردی اهمیت هر مسأله را در قسمت طیف ده درجه ای مشخص کرده و سپس در گروه‌های سه نفره این رتبه بندی را انجام دادند. پس از گروه‌بندی، از شرکت کنندگان درخواست شد در صورتی که مسائل دیگری غیر از مسائلی که در گروه دارند، به عنوان یک مساله اجتماعی مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد را روی برگه های صورتی که در اختیارشان قرار داده شده است یادداشت کرده و مانند کارت‌های سفید اهمیت آن را در طیف ده درجه ای مشخص نمایند. در نهایت هر گروه با برگه‌هایی حاوی تصویری از درخت با ریشه و میوه یک مسأله را به عنوان مسأله محوری مشخص کردند. سپس ریشه‌ها و پیامدها را نشان دادند و در مورد جایگاه مسأله محوری و ارزیابی از وضعیت موجود مسأله و سیاست‌های پیشنهادی مرتبط با آن، به صورت گروهی گفتگو نمودند. در طی گفت و گو کارت‌هایی حاوی ویژگی‌های تفکر انتقادی برای مطالعه در اختیار شرکت‌کنندگان قرار گرفت و افراد داوطلب ویژگی که به نظرشان مهم است را برای جمع با صدای بلند بخوانند؛ همچنین صفحاتی از کتاب مسائل اجتماعی نوشته جان مشونیس، در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفت تا آن صفحات را مرور کرده و از هر گروه یک نفر مطلب خوانده شده را برای جمع ارائه دهد.

در طی کار گروهی برای ایجاد شادی و نشاط در گروه‌ها، بازی راه رفتن خلاق انجام شد. در پایان با نصب در خت مسأله طراحی شده توسط گروه‌ها روی دیوار افراد به ارائه توضیحات در مورد مسأله انتخابی علل و پیامدهای آن پرداختند. پس از پایان هر گزارش، سایر گروه‌ها به نقد و ارائه پیشنهاداتی در مورد کار آن گروه پرداختند.

مسائل انتخاب شده توسط این گروه ها عبارت بودند از:

  • عدم گفتگو میان اعضای خانواده
  • ساعات غیرمجاز شغلی برای سرپرست خانوار در شهرک‎های صنعتی
  • آسیب‌های فضای مجازی
  • عدم آگاهی خانواده‌ها نسبت به اهمیت آموزش‌های خانوادگی و مهارت‌های زندگی
  • خیانت طرفین در زندگی
  • عدم اشتغال یا بی ثباتی اشتغال سرپرست خانوار

کاشان دی98 1

کاشان دی98 2

کاشان دی98 3کاشان دی98 5کاشان دی98 4

 

 


 *تهیه گزارش(مجری طرح)