شش کارگاه نیم روزه گفتگوی خانواده در شهر بیرجند، به تفکیک درمیان فرزندان، مادران و پدران درماه‌های شهریور تا بهمن سال ۱۳۹۸، با حضور حداقل 20 و حداکثر 30 نفر در هرکارگاه برگزارشد. در برگزاری کارگاه‌های مذکور از سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه زنان، کودکان و خانواده شهر بیرجند که علاقمند به همکاری در این مرحله بوده و به خانواده ها دسترسی داشتند کمک گرفته شد و مسئولیت دعوت از شرکت کنندگان را سازمان‌های مذکور بر عهده داشتند.

دراین کارگاه‌ها شرکت کنندگان حول سه پرسش کلیدی به گفتگو نشستند:

  • ویژگی‌های یک خانواده مطلوب چیست؟
  • چه موانعی برسرراه یک خانواده مطلوب قراردارد؟
  • پیامدهای این موانع بر خانواده چه خواهد بود؟

در این کارگاه‌ها ویژگی‌های مشترکی بین هر گروه ذینفع در زمینه ویژگی‌های خانواده مطلوب وجود داشت. در حالی که مادران داشتن صداقت، محبت، درک متقابل و مشورت با یکدیگر و احترام را از جمله ویژگی‌های خانواده مطلوب در نظر داشتند، فرزندانویژگی‌هایی چون حمایت‌های عاطفی و مادی، صداقت، هدفمند بودن خانواده، صمیمیت، مهربانی، همدلی و احترام به یکدیگر را جزء ویژگی‌های خانواده مطلوب ذکر کرده و پدران هم بر ویژگی‌هایی چون: احترام، تمکن مالی، مسئولیت پذیری و قدردانی تأکید کردند.

از نظر مادران موانع عمده شکل‌گیری خانواده مطلوب شامل: اعتیاد، خیانت، دروغگویی، تفاوت‌های فردی و فرهنگی است. اما فرزندان این موانع را کودکان کار،عدم تفاهم بین اعضای خانواده، اعتیاد به فضای مجازی، روابط ناسالم بین دختر و پسر در سنین پایین، طلاق، بی‌توجهی، پنهان کاری، فقر عاطفی و خشونت ذکر کرده‌اند و پدران هم علاوه بر مسائل اقتصادی، بر مواردی چون اعتیاد، خیانت، تأکید داشتند.

نتایج کارگاه‌های مذکور درکارگاه هفتم، که کارگاهی گفتگوی و یک روزه، با حضور سه گروه ذینفع مذکور خواهد بود مورد بررسی مجدد قرار خواهد گرفت .

برای اطلاع بیشتر اینجا را کلیک کنید.

کارگاه شش گانه بیرجند1

کارگاه شش گانه بیرجند2

کارگاه شش گانه بیرجند3

کارگاه شش گانه بیرجند4

کارگاه شش گانه بیرجند6

کارگاه شش گانه بیرجند5

کارگاه شش گانه بیرجند7

کارگاه شش گانه بیرجند8

کارگاه شش گانه بیرجند9

کارگاه شش گانه بیرجند10