مجری و تسهیل گر سطح یک: زهرا کمالی دهقان

کارگاه هفتم را می‌توان جمع بندی و نتیجه شش کارگاه قبل دانست. در هر یک از کارگاه‌های شش‌گانه قبل، به افراد در مورد کارگاه هفتم اطلاع رسانی شد و افرادی که داوطلب شرکت در این کارگاه بودند، ثبت نام می‌شدند. کارگاه هفتم در در شهر کرج در روز 5 شنبه 17 بهمن ماه 98 با حضور25 نفر از فرزندان، مادران و پدران از کارگاه‌های قبلی در کانون رشد خلاق برگزار گردید.

کرج کارگاه هفتم1

پس از اعلام قوانین کارگاه، افراد در گروه‌های دونفره در مدت زمان یک دقیقه خود را برای طرف مقابل معرفی کرده و سپس فرد مقابل هم به همین ترتیب خود را معرفی کرده و پس از پایان زمان دو دقیقه، افراد به ترتیب هم گروهی خود را به جمع معرفی می نمایند. پس از آن افراد در مورد تفاوت بحث و گفتگو با هم به گفتگو پرداخته و نظرات خود را بیان نمودند و تسهیل گر جدول تفاوت بحث و گفتگو را در اختیار شرکت کنندگان قرار داد و با استفاده از آن افراد گفتگوی خود را ادامه دادند. در ادامه ده اصل گفتگو به شرکت کنندگان معرفی شده و شرکت کنندگان این اصول را روی برگه های کوچک دریافت نمودند.

کرج کارگاه هفتم2

اصول گفتگو عبارتند از:

  • رعایت تام حرمت دیگران
  • جویایی و کنجکاوی
  • گرایش به یادگیری
  • داشتن ذهن باز و آمادگی پذیرش
  • فرضیات را تعلیق درآوردن
  • پرهیز از شتاب
  • گوش فرادادن به هنگام شنیدن
  • از دل سخن گفتن
  • جانبداری سازنده
  • برخویشتن خویش ناظر بودن

کرج کارگاه هفتم7

سپس شرکت کنندگان در مورد هر یک از اصول به گفتگوی جمعی پرداختند. در برخی موارد افراد تجارب خود را از بحث یا گفتگو برای جمع بیان نمودند. در این مرحله که تسهیلگر احساس کرد شرکت کنندگان از نشستن مداوم کمی خسته شده اند از افراد خواسته شد تا در بازی های گروهی شرکت کنند تا مسأله گفتگو را با بازی گروهی بهتر درک کنند. پس از آن تسهیلگر مهم ترین مسائلی را هر یک از گروهای ذینفع در کارگاه شش گانه مطرح نموده و در مورد ریشه ها و پیامدهای آن گفتگو کرده بودند بر روی تخته وایت برد ذکر کرده و هر یک از گروه‌های ذینفع یکی از مسائل مهم گروه خود را با مشورت دوستان انتخاب کردند تا به طور جمعی در مورد آن بحث و تبادل نظر شود.

کرج کارگاه هفتم3مهمترین مسائل گروه مادران:

  • طلاق
  • طلاق عاطفی
  • عدم گفتگو در خانواده
  • دروغگویی و عدم صداقت

مهمتری مسائل گروه پدران:

  • اختلاف والدین
  • عدم آگاهی اعضا خانواده از نقش خود
  • عدم صداقت
  • مشکلات مالی و فقر

مهمترین مسائل فرزندان:

  • سکوت و عدم گفتگو در خانواده
  • درک نکردن فرزندان و اجبار
  • بی حرمتی
  • نداشتن ارزشهای اخلاقی
  • عم صداقت
  • خودخواه بودن والدین

از افراد خواسته شد که از بین مسائل مطرح شده مهمترین مسائلی که فکر می کنند برای گفتگو مناسب است انتخاب کنند. سپس افراد به گروه‌های 5 نفره تا 9 نفره تقسیم شدند و ضمن به اشتراک گذاشتن مهمترین مسائل، یک مسأله را برای گفتگوی جمعی انتخاب نمایند. در نهایت پس از گفتگوی جمعی هر گروه ذینفع، مسائل زیر انتخاب شد.

کرج کارگاه هفتم6

  • گروه مادران:عدم گفتگو در خانواده
  • گروه پدران: عدم آگاهی اعضا از نقش خود
  • گروه فرزندان: درک نکردن فرزندان و اجبار

کرج کارگاه هفتم4

پس از انتخاب موضوعات، تسهیلگر روش گفتگو (fish bowl) را برای شرکت کنندگان توضیح داد. به این صورت 6 نفر (از هر گروه ذینفع 2 نفر) روی صندلی‌هایی که در وسط چیده شده اند نشسته و درباره موضوع انتخاب شده، نظرات و ایده ها و پیشنهادات خود را مطرح می نمایند. 3 صندلی اضافه هم وجود دارد برای افرادی که می خواهند از گروه بزرگ وارد بحث شوند اما هر فردی که خواست وارد بحث شود اعلام کرده و به جمع وسط دایره می پیوندد و با آمدن او یکی از هم گروهی هایشان به گروه بزرگ برمی گردد. بنابراین سه گفتگوی سه جانبه پیرامون مسائل مطرح شده شکل می گیرد. پس از هر گفتگو یک بازی گروهی برای بازیابی انرژی شرکت کنندگان نیز انجام شد.

کرج کارگاه هفتم5

جدول‌های زیر خلاصه نتایج سه گفتگو را نشان می دهد:

موضوع : درک نکردن فرزندان و اجبار آنان

ریشه ها پیامدها پیشنهادات

اختلاف سن فرزندان با والدین

جبهه گیری و نگرانی

ترس از نداشتن امنیت

نادیده گرفتن فرزندان

عدم آگاهی و عدم دانش و عدم مشورت با فرزندان

وقت کافی نداشتن برای بچه ها

عدم گفتگو به دلیل ترس از والدین

زورگویی به علت قدرت اقتصادی در خانواده

عدم برقراری ارتباط با خانواده

زورگویی والدین

احساس عدم درک در فرزندان

بوجود آمدن فرزندان دوهویتی و شخصیت های چند وجهی

فرار فرزندان از خانه

درک شدن از طرف والدین و آگاه بودن والدین از شرایط روز جامعه و فرزندان

اجازه دهند فرزندان تجربه خودشان را داشته باشند

یاد دادن فرزندان برای نه گفتن

صحبت کردن و مشورت با فرزندان

دادن آزادی به بچه ها جهت رسیدن به موفقیت و شکوفایی

 

موضوع : عدم آگاهی اعضا خانواده از نقش خود

ریشه ها پیامدها پیشنهادات

جایگاه خود را دانستن

والدین بجای گفتگو فقط به فکر بزرگ کردن بچه ها هستند

دروغ گفتن اعضا به یکدیگر

مشکلات اقتصادی

فرق قائل شدن میان فرزندان

پذیرش چند نقش

عدم اسایش و آرامش در خانه

عدم گفتگو در خانواده

اعتیاد

فرار از خانه هر یک از اعضا

وجود آسیب های روانی

خودکشی

تداخل نقش ها و بروز خستگی جسمی و روحی

درک متقابل

دانستن جایگاه فرد در خانواده

دانستن مسئولیت هریک از اعضا

مشخص نمودن شرح وظایف

موضوع : عدم گفتگو در خانواده

ریشه ها پیامدها پیشنهادات

تربیت ناصحیح

نداشتن گوش شنوا

تضاد نسلی و مذهبی

نبود سواد کافی و عدم آگاهی

بلد نبودن نشان دادن احساسات

نبودن وجه اشتراک بین افراد خانواده

عدم شناخت اعضا خانواده از یکدیگر

عدم بیان احساسات و گفتگو

ایجاد زورگویی

گارد گرفتن با یکدیگر

اعتماد افراد خانواده به افراد خارج از خانه

آموزش از دوران کودکی

یادیگری شنیدن

کمک گرفتن از متخصصان مانند روانشناسان

شناخت شخصیت اعضا خاواده

تمرین سکوت

بیان کردن احساسات خود

وقت گذاشتن اعضا با یکدیگر

ایجاد فضای امن در خانواده