علیرضا قربانی*

فاز اول طرح ملی گفتگوی خانواده با اجرای کارگاه "مساله یابی مشارکتی" با حضور کارشناسان دولتی، فعالان سازمان های مردم نهاد، پژوهشگران دانشگاهی و خبرنگاران و روزنامه نگاران فعال در شهر گرگان در روز دوشنبه 16مهرماه 1397 در سالن کنفرانس اداره کل بهزیستی گلستان برگزار شد. کارگاه با تلاوت آیات قران مجید و سرود ملی آغاز و در ابتدای کارگاه دکتر غفاری (مدیر کل زنان و خانواده استانداری گلستان) و  دکتر غفاری (مدیر کل بهزیستی) به تبیین اجرای این کارگاه پرداختند. لازم به ذکر است همکاری بسیار صمیمانه ای از سوی این دو دستگاه شاهد بودم.

مجموعه تمهیدات و فعالیت های انجام گرفته از سوی دفتر انجمن جامعه شناسی گلستان و دفتر زنان و خانواده استانداری گلستان جهت اجرای کارگاه مذکور در سه گام قابل توصیف است:

گام اول: شناسایی کارشناسان و فعالان حوزه مسائل اجتماعی و خانواده در گرگان

برای شناسایی این افراد از دفتر امور زنان و خانواده استانداری گلستان کمک گرفتم چون لیست فعالین حوزه خانواده استان را در اختیار داشتند. ابتدا درخواست نمودم فعالترین ها و کسانی که دغدغه مسائل خانواده را دارند و ضمنا می توانند تمام زمان کارگاه را حضور داشته باشند معرفی نمایند. پس از غربالگری لیست 20 نفره استخراج و از طریق ارسال دعوت نامه و هم جهت تاکید بر حضور در کارگاه طی تماس تلفنی هماهنگی های اولیه صورت پذیرفت.

گام دوم: تهیه تجهیزات و ملزومات اجرایی کارگاه

با توجه به مدل برگزاری کارگاه در قالب بازی- فعالیت، انتخاب یک سالن مناسب و تهیه تجهیزات لازم، گام دوم جهت اجرای هر چه بهتر کارگاه بود. با تعامل خوب دفتر بانوان استانداری با بهزیستی، سالن اداره کل بهزیستی در اختیار دفتر انجمن جامعه شناسی ایران در گرگان جهت اجرای کارگاه قرار گرفت. در ادامه چاپ کارتها، خرید لوازم التحریر و سایر ملزومات توصیه شده چند روز جلوتر انجام گرفت.

گام سوم: برگزاری کارگاه و اجرای پروتکل

مهمترین و اساسی ترین بخش کارگاه به محتوای کارگاه مربوط بود. در این راستا پروتکل تدوین شده در نشست های مشترک دفاتر استانی انجمن در شیراز و تهران را مطالعه نمودم. از تجربیات به اشتراک شده همکاران که قبل از گلستان اجرا نموده بودند نهایت استفاده را نمودم و جا دارد از دکتر مریم توسکی بابت در اختیار گذاشتن تجربیات شان تشکر ویژه نمایم.

فاز اول کارگاه روز دوشنبه 16 مهرماه با حضور 20 نفر از کارشناسان دولتی و غیردولتی حوزه مسائل اجتماعی خانواده برگزار شد. ترکیب توصیه شده دفتر انجمن جامعه شناسی ایران در این کارگاه لحاظ گردید. محتوای کارگاه به صورت مشارکتی تسهیل گری شد و ارزیابی مهم ترین مسائل اجتماعی در حوزه خانواده انجام گرفت.

فعالیت های جمعی اجرا شده در کارگاه به این ترتیب است: مرور کارت های مسائل اجتماعی و ارزیابی اهمیت آن به صورت فردی و گروهی.

مرحله بعدی، انتخاب یک مساله محوری و ترسیم درخت مشکلات برای شناخت مسائل اجتماعی در قالب زنجیره روابط علی معلولی. سوم نقد و تحلیل اقدامات و سیاست های انجام گرفته جهت مدیریت مسئله توسط نهادهای دولتی و غیردولتی. چهارم، آشنایی با دو وجه عینی و ذهنی مسئله اجتماعی و تمرین این کار بر روی مسائل منتخب هر گروه. و در پایان مرور جمعی مطالبی با محتوای جامعه شناختی به منظور آشنایی با تخیل جامعه شناختی.

افراد حاضر در کارگاه به چهار گروه، پنج نفره تقسیم شده و فعالیت های مذکور را تمرین کرده و در ادامه هر یک از گروه ها به ارائه خلاصه ای از دیدگاه های خود در بخش های مختلف برای سایرین پرداختند. در پایان با مرور بر سؤالات اولیه ای که در ابتدای کارگاه مطرح کرده بودند به بسیاری از سؤالات با کمک و همفکری حاضرین در جلسه پاسخ داده شد تا کارگاهی پرنشاط، پرانرژی و اموزنده در کنار دوستان کارشناس تجربه نمایم. فاز دوم کارگاه انشاالله در 30 مهر برگزار خواهد شد. در انتها وظیفه خود می دانم از زحمات استاد فرزانه دکتر سیامک زندرضوی، و نیز همکارانم؛ قاسم زاده، هروی و جباری بابت همکاری های خالصانه و مجدانه شان صمیمانه تشکر نمایم. 

 

*مدیر دفتر دانشگاهی انجمن جامعه شناسی ایران در گلستان (تهیه گزارش)

 

گلستان 16مهر97 1

گلستان 16مهر97 2

گلستان 16مهر97 3

گلستان 16مهر97 4

گلستان 16مهر97 5

گلستان 16مهر97 6

گلستان 16مهر97 7

گلستان 16مهر97 8