زهرا کمالی دهقان*

کارگاه مرحله اول طرح ملی گفتگوی خانواده در شهرستان ملارد در تاریخ ۱۸ مهرماه ۱۳۹۸ در سالن فرمانداری شهر ملارد برگزار شد. در این کارگاه از سمن های فعال در شهر ملارد دعوت شد که در کارگاه یک روزه مساله یابی مشارکتی شرکت نمایند و در مورد آسیب‌های اجتماعی واقع در شهر ملارد بحث و تبادل نظر نمایند. از طریق فرمانداری ملارد با سمن های فعال شهر آشنا شدیم و طی تماسی که با سمن های فعال داشتیم آنها را به کارگاه دعوت کردیم. مسائل محوری شهرملارد از نظر افراد شرکت کننده در کارگاه مرحله اول؛ طلاق، وجود زنان مطلقه، وجود فرزندان مطلقه، اعتیاد، عدم آگاهی، فقر مادی و فرهنگی و عدم گفتگو میان اعضا خانواده عنوان شد. بعد از آن فعالین اجتماعی در مورد سیاست های اتخاذ شده، موفقیت و عدم موفقیت آن در شهر ملارد بحث و تبادل نظر کردند و در آخر پیشنهادات خود را در بهبود آسیب‌های اجتماعی عنوان شده در این شهر ابراز داشتند.

برگزاری کارگاه در شهرستان ملارد نقاط قوت و ضعف نیز داشت. نقاط قوت آن، برگزاری این کارگاه با سمن‌های شهرستان و ارائه نظرات و بحث در مورد آسیب‌های اجتماعی در شهرستان ملارد بود که باعث ارائه پیشنهادات متفاوت و به حرکت درآوردن مساله اجتماعی به پویش اجتماعی گردید. با وجود حجم کاری و خستگی ناشی از آن، تمامی دوستان تا آخر کارگاه با ما همراه بودند. اما نقطه ضعف این کارگاه، هماهنگی های لازم برای برگزاری کارگاه بود. برای تشکیل کارگاه نزدیک به یک ماه ونیم وقت و انرژی بسیار صرف شد. از لحظه فرستادن فکس از معاونت ریاست جمهوری، منتظر شدن چند هفته‌ای برای در اختیار قرار دادن سالن توسط فرمانداری و دعوت و هماهنگی‌های چندباره از سمن‌ها که زمان زیادی را صرف کرد. همین موضوع باعث کند پیش رفتن کار در شهر ملارد گردید. تعداد سمن‌های فعال در شهرستان طبق لیست داده شده از طرف مسئول امور اجتماعی فرمانداری ملارد، ۲۸ نفر بود. در نتیجه تعداد افراد دعوت شده نسبت به استان البرز به مراتب کمتر بود.

در پایان از زحمات و راهنمایی های ارزنده دکتر زندرضوی، مدیر کمیته دفاتر استاتی انجمن جامعه شناسی ایران و زهرا قاسم زاده نهایت تشکر و قدردانی را دارم که در همه مراحل کار با صبوری و متانت خاص خود، بنده را کمک و همیاری نمودند.

ملارد 18مهر98 1

ملارد 18مهر98 2

ملارد 18مهر98 3

ملارد 18مهر98 4

 

 

ملارد 18مهر98 5

ملارد 18مهر98 6

ملارد 18مهر98 7

 


*تهیه گزارش (مجری و تسهیل گر طرح)