مریم بیضایی*

اولین مرحله طرح ملی گفتگوی خانواده در غالب کارگاه «مساله یابی وضعیت موجود خانواده» با حضور کارشناسان دولتی، اساتید دانشگاه و دانشجویان، موسسات خصوصی و سازمانهای مردم نهاد، پژوهشگران، خبرنگاران و روزنامه نگاران فعال در حوزه خانواده، روز شنبه 19 آبان 1397 در شهر اصفهان در دو نوبت صبح و بعدازظهر در سالن معاونت فرهنگی دانشگاه اصفهان برگزار شد.

اولین مشکل در شهر اصفهان فعال نبودن دفترانجمن جامعه شناسی بود. به پیشنهاد دکتر زند رضوی اولین گام در راستای پیشبرد طرح، فعال کردن دفتر انجمن جامعه شناسی اصفهان بود. با پیگیری‌های مجری طرح و حمایت‌های دکتر زند رضوی، دفتر انجمن اصفهان فعالیت خود را از سر گرفت و دکتر حمید دهقانی به سمت مدیریت انجمن جامعه شناسی اصفهان انتخاب شد.

گام اول: شناسایی کارشناسان، پژوهشگران و فعالان میدانی حوزه مسائل اجتماعی در اصفهان

این مرحله پیش از فعال شدن دفتر انجمن صورت گرفت. با اتکا به سرمایه اجتماعی لیست سازمانهای مردم نهاد را به دست آوردم. با یاری این سرمایه اجتماعی به روش گلوله برفی تعداد چهل نفر از اساتید، دانشجویان، فعالین مدنی، مدیران سمنها، تعداد دو نفر از خبرنگاران و روزنامه نگاران، تعدادی از مشاوران حوزه خانواده، کارشناس آموزش اداره کل زندانهای استان اصفهان، کارشناسان بهزیستی و دادگستری، دستیار شهردار در امور بانوان و خانواده، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر همچنین کارشناس شورای شهر دعوت به عمل آمد. دعوت از کارشناسان بیشتر به صورت حضوری و تعدادی به صورت تلفنی انجام شد. از کارشناسان دولتی تنها از کسانی دعوت به عمل آمد که از طرح استقبال کرده و بدون نیاز به مراحل بوروکراتیک اعلام آمادگی برای همکاری نمودند.

کارشناسان ابتدا در یک گروه مجازی گرد هم آمده و با یکدیگر آشنا شدند. از آنجائیکه بوروکراسی در همه زمینه‌ها حرف اول را می‌زند در مورد این طرح نیز باعث به تعویق افتادن برگزاری کارگاه شد. برای جلوگیری از دور شدن کارشناسان از فضای طرح در گروه توضیحاتی برای آشنایی بیشتر در مورد طرح داده می‌شد. در این راستا صبوری کارشناسان مورد تحسین است.

گام دوم: هماهنگی های لازم جهت برگزاری کارگاه

این مرحله با کمک و همکاری مدیر دفتر انجمن جامعه شناسی اصفهان انجام شد. در این مرحله هم موانع بوروکراتیک باعث اتلاف زمان شد و در نهایت با همکاری انجمن علمی و معاونت فرهنگی دانشگاه اصفهان مراحل اولیه برگزاری کارگاه به انجام رسید. با ارسال دعوتنامه‌‌ها برای کارشناسان و تهیه ملزومات اجرایی آماده برگزاری کارگاه شدیم.

گام سوم: برگزاری کارگاه

کارگاه براساس پروتکل نشست تهران، در دو گروه بیست نفره برگزار شد. از آنجائیکه بنای کار بر مبنای بازی فعالیت بود رفته رفته شور و نشاطی در فضا ایجاد شد و فضایی دلنشین همچون فضای خانواده ایجاد کرد. صمیمیت ایجاد شده بین افراد حاکی از این بود که همه دغدغه‌ بهبود روابط اجتماعی، و از جمله روابط خانوادگی را دارند.

از جمله مسائلی که به آن پرداخته شد، طلاق قانونی، خانواده ناسالم، معضلات کودکان، نبودن مهارتهای زندگی، خانواده و آسیب، عدم گفتگو میان اعضای خانواده، فقر گسترده، تربیت تقلیدی، تن فروشی، کودکی و غلبه‌ فرهنگ مصرفی بود.

در پایان بحث و گفتگویی پرشور بر سر مسائل مطرح شده انجام گرفت و همه خواستار ادامه و پیگیری هرچه سریعتر طرح بودند و امیدوار بودند که این طرح به مرحله اجرایی برسد زیرا تنها مساله یابی کارایی نخواهد داشت. آنچه در طول کارگاه قابل توجه بود انگیزه، نظم، همکاری و همراهی تمامی کارشناسان بود.

*مجری طرح( تهیه گزارش)

اصفهان خانواده 1

اصفهان خانواده 2

اصفهان خانواده 3

اصفهان خانواده 4

اصفهان خانواده 5

اصفهان خانواده 6

اصفهان خانواده 7