مجری طرح: حبیب کریمیان

تسهیلگر سطح 2: دکترآذر درویش

آخرین کارگاه در واقع جمع بندی کارگاه‌های شش گانه و نتیجه شش کارگاه قبل است. در هر یک از کارگاه‌های شش گانه قبل به افراد در مورد کارگاه هفتم اطلاع رسانی گردید و افرادی که داوطلب شرکت در این کارگاه بودند، ثبت نام می شدند و نهایتاً با شرکت هر چهار گروه هدف (پدران، مادران، دختران و پسران) کارگاه هفتم برگزار ‌شد. کارگاه هفتم در شهر سمنان با وجود شرایط کرونا روز چهارشنبه 16 شهریور ماه 1399 از ساعت 16 تا 19 با حضور 15 نفر از افراد شرکت کننده  در کارگاه‌های شش گانه و 1 نفر از تسهیل گران سطح دو که در برگزاری کارگاه‌های شش گانه همکاری داشتند، در محل اداره کل بهزیستی استان سمنان برگزارگردید.

پس از اعلام قوانین کارگاه، اولین فرد داوطلب در مدت زمان یک دقیقه، خود را برای همه معرفی کرد و سپس افراد به نوبت و به همین ترتیب خود را در مدت زمان یک دقیقه معرفی کردند.

در ابتدا قوانین کارگاه با همکاری و همفکری مشارکت کنندگان تعیین شد. سپس افراد در گروه‌های دونفره در مدت‌زمان یک دقیقه، خود را برای طرف مقابل معرفی کرد و سپس فرد مقابل هم به همین ترتیب خود را معرفی کرده و پس از پایان زمان دو دقیقه، افراد به ترتیب هم‌گروهی خود را به جمع معرفی نمودند.

پس از آن افراد در مورد تفاوت بحث و گفتگو با هم به گفتگو پرداختند و نظرات خود را بیان نمودند و تسهیلگر جدول تفاوت بحث و گفتگو را که از قبل پرینت شده بود در اختیار شرکت کنندگان قرار داد و با استفاده از آن افراد گفتگوی خود را ادامه دادند.

در ادامه روی برگه ها پرینت ده اصل گفتگو به شرکت کنندگان معرفی شد و شرکت کنندگان این اصول را روی برگه دریافت نمودند.

  • ده اصل گفتگوعبارتند از:
  • رعایت تام حرمت دیگران
  • جویایی و کنجکاوی
  • گرایش به یادگیری
  • داشتن ذهن باز و آمادگی پذیرش
  • فرضیات را به تعلیق درآوردن
  • پرهیز از شتاب
  • گوش فرا دادن به هنگام شنیدن
  • از دل سخن گفتن
  • جانبداری سازنده
  • بر خویشتن خویش ناظر بودن

در ادامه شرکت‌کنندگان در مورد هر یک از اصول مطرح‌شده به گفتگوی جمعی پرداختند. در برخی موارد افراد تجارب خود را از بحث یا گفتگو برای جمع بیان نمودند.

پس از آن تسهیلگر مهم ترین مسائلی را که هر یک از گروه های ذینفع در کارگاه‌های شش گانه مطرح نموده و در مورد ریشه ها و پیامدهای آن گفتگو کرده بودند را برای مشارکت کنندگان بازگو کرد. از مشارکت کنندگان خواسته شد که از بین مسائل گروه ذینفع خود مهمترین مسائلی را که فکرمی‌کنند برای گفتگو مناسب است را انتخاب کرده و روی برگه یادداشت کنند و اولویت بندی نمایند. سپس افراد به گروه های 5 نفره تقسیم شدند و ضمن به اشتراک گذاشتن مهمترین مسائل، یک مسأله را برای گفتگوی جمعی گروه ذینفع خود انتخاب نمایند. در نهایت پس از گفتگوی جمعی هر گروه ذینفع، مسائل زیر را انتخاب کردند.

  • مهمترین مسائل شناسایی شده گروه پدران: فضای مجازی و استفاده نادرست از آن
  • مهمترین مسائل شناسایی شده گروه مادران: ناسازگاری درون خانواده
  • مهمترین مسائل شناسایی شده گروه دختران: طلاق
  • مهمترین مسائل شناسایی شده گروه پسران: فقر
موضوع ریشه پیامد پیشنهادات

فضای مجازی

و استفاده نادرست از آن

عدم آگاهی کافی

ضرورت تبادل اطلاعات

گستردگی فضای مجازی

نیاز به استفاده از فضای مجازی

دور شدن خانواده از همدیگر

بی احترامی به یکدیگر

خیانت

فساد اخلاقی

ضعیف شدن اعتقادات

لزوم آموزش فرهنگ استفاده از اینترنت

تشویق و ترغیب که از جنبه های مثبت اینترنت استفاده می شود

وضع قوانین با ضمانت اجرایی بالا

ایجاد حس مسئولیت پذیری بابت انتخاب گزینه های سالم به هنگام استفاده از اینترنت

اقدامات مداخله جویانه والدین

ناسازگاری درون خانواده (انتخاب شده از گروه مادران)

موضوع ریشه ها پیامدها پیشنهادات
ناسازگاری درون خانواده

اعتیاد

فقر

بی محبتی

عدم شناخت نیازهای یکدیگر

نداشتن تفاهم

عدم انعطاف

طلاق عاطفی

بی اعتمادی

تشنج در درون خانواده

عدم تربیت صحیح فرزندان

عدم پشتیبانی از همدیگر

اعتیاد

طلاق واقعی

پرخاشگری

مسابقات خانوادگی و نیز با مشارکت یک یا هر دو والد با فرزندان

نشستهای مربوط به حل مسایل خانواده

استفاده از تجارب خانواده های موفق

فرهنگ گفتگو در باره مسایل خانوادگی مطرح گردد

آموزش مهارت های سازگاری زوجین

ایجاد فضاهای فرهنگی

اختصاص زمان مناسب برای گفت و گوی روزانه

پیشنهاد راه حل ها و گزینه های جایگزین

 طلاق (انتخاب توسط دختران)

موضوع ریشه ها پیامدها پیشنهادات
طلاق

همسونبودن افکار واهداف

عدم وجود عشق مشکلات اقتصادی

اعتیاد

عدم شناخت قبل ازازدواج

نارضایتی جنسی

عدم تفاهم

بیکاری

کمبود محبت در بچه ها

عدم اعتماد افراد به روابط عاطفی

مشکلات معیشتی

نداشتن امنیت

ناهنجاری های اخلاقی تنفر

پایین آمدن جایگاه اجتماعی

تلاش برای بازگرداندن زوجین به یکدیگر قبل از جدایی از طریق گفتگو

پادرمیانی کردن بزرگان فامیل

گذشت زوجین

توجه به فرزندان و مشکلات آن ها

همسان بودن زوجین جلوگیرى از ازدواج در سنین کودکی

گسترش فرهنگ ازدواج آسان و مهریه مناسب وضعیت مالی مرد

برگزارى دوره هاى مناسب آموزش قبل از ازدواج و نهادینه کردن فرهنگ مراجعه به مراکز مشاوره

فقر (انتخاب توسط پسران)

موضوع ریشه ها پیامدها پیشنهادات
فقر

طلاق

اعتیاد

بیکاری

آسیب­های اجتماعی

بی ثبات بودن شرایط مالی

ترس از آینده

دزدی

بی اعتمادی

بیماری

فروپاشی خانواده

ایجاد اشتغال

شناخت شرایط اقتصادی و اجتماعی گروه های مختلف و همکاری و مشارکت آنان

استفاده از گروه‌های کم برخوردار در پروژه ها

توجه به کارآفرینان و برگزاری نشست با آنان

ارائه آموزش های موثر برای توانمندی کارآفرینان از قبیل آموزش

آموزش درباره قوانین و حقوق کار و تجارت

آموزش بازاریابی

پس از سه گفتگو، بازنگری کارگاه توسط شرکت کنندگان انجام شد و تمامی افراد از کارگاه و روند آن راضی بوده و پیشنهاد کردند که این قبیل نشست‌ها و کارگاه‌ها به طور منظم صورت گیرد. همچنین آموزش گفتگو از زمان کودکی در مدارس و خانواده ها برگزار گردد.

 

سمنان کارگاه هفتم 1

سمنان کارگاه هفتم 2

سمنان کارگاه هفتم 3

سمنان کارگاه هفتم 5

سمنان کارگاه هفتم 4

سمنان کارگاه هفتم 6

سمنان کارگاه هفتم 7

سمنان کارگاه هفتم 8

سمنان کارگاه هفتم 9