کارگاه مسئله یابی مشارکتی روز دوشنبه 23 مهر ماه 1397 در سالن کنفرانس استانداری سمنان با حضور 30 نفر از کارشناسان دولتی و غیردولتی از ساعت 8:30  آغاز شد. کارگاه با همراهی و مشارکت تام و تمام دفتر امور بانوان همراه بود. در بین شرکت کنندگان دولتی حضور کارشناسان بهزیستی و استانداری و در بین غیر دولتی ها حضور دانشجویان ارشد و دکتری پررنگ تر بود.

کارگاه با خیر مقدم دکتر کرکه آبادی مدیر کل دفتر امور بانوان شروع شد وسپس شرکت کنندگان بر قوانینی برای هرچه بهتر برگزارشدن کارگاه توافق کردند. از بین قوانین توافق شده حفظ نظم جلسه و خاموش بودن گوشی های تلفن همراه مهمتر از بقیه بنظر می­ رسید. بعد از آن بر اساس پروتکل ابتدا شرکت کنندگان خود را معرفی کردند (یخ شکنی) سپس برگه های سفید در اختیار آنان قرار گرفت تا سوالات خود را بنویسند. نکته مهم این بود که سوال اول اکثر قریب به اتفاق آنان هدف کارگاه بود. البته تعداد اندکی از سوالات کاملا از موضوع کارگاه خارج بود. در ادامه کارت های سفید بین شرکت کنندگان توزیع شد و از آنان خواسته شد به صورت فردی مساله نوشته شده روی هر کارت را ارزیابی کنند و بعد از آن گروه های کاری شکل گرفت. شش گروه پنج نفره تشکیل شد و کارتهای موجود بر اساس قرابت موضوعی بین گروهها رد و بدل گردید. سپس کارتهای صورتی بین گروه ها توزیع شد. نکته مهم توزیع تعداد زیاد کارت صورتی بود که البته بعدا مشخص شد مساله نوشته شده روی بعضی از کارتهای صورتی گروه ها با مساله نوشته شده روی کارتهای سفید یا صورتی گروه های دیگر مشابه است.

شاید پر شورترین مرحله کارگاه رسم درخت مشکلات توسط گروه های کاری بود. هر گروه از بین کارت های سفید و صورتی یک مساله محوری را برگزیدند. مسائل محوری گروهها به این ترتیب مشخص شد. خانواده متزلزل، فقر گسترده، بیکاری، کودکان تحت آزار، طلاق، طلاق عاطفی. به نظر رسید طلاق عاطفی و طلاق به عنوان دو مساله محوری مشترک هستند اما پس از بحث و بررسی بیشتر توسط اعضا این دو گروه و نهایتا توافق همه شرکت کنندگان ماهیت این دو مساله متفاوت از یکدیگر در نظر گرفته شد. در این مرحله شرکت کنندگان هر گروه با شور و اشتیاق سعی کردند ضمن استفاده از دانش و تجربه زیسته خود در جایگزینی کارت ها در ریشه ها و شاخه ها ذوق هنری خود را نیز بکار گیرند تا تصویر جذابتری را به نمایش بگذارند. در فرآیند رسم درخت مشکلات از نظر تعدادی از گروه ها بعضی از کارت ها هم در ریشه و هم در شاخه قرار گرفتند.

با توزیع جدول T بحث و بررسی پیرامون سیاستگذاری ها برای مسائل محوری هر گروه شروع شد. نکته مهم این است که اتفاق نظری بین شرکت کنندگان حتی مشارکت کنندگان شاغل در نهادهای دولتی­ ها بر عدم موفقیت نسبی دستگاه های دولتی در مقایسه با سازمان های غیر دولتی حاصل شد. در ادامه جدول ذهنی-عینی در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفت و آنها مسائل نوشته شده روی کارتها را در یکی از حالت های چهارگانه قرار دادند. در این بخش خانه های مربوط به عینی و هم ذهنی در همه گروهها تعداد بیشتری مساله را در خود جای داد.

با توزیع کارت های سوخت جامعه شناختی فضای کارگاه اندکی تغییر کرد و بیشتر حالت ذهنی و نظری پیدا کرد. هر کدام از گروه ها پیرامون کارت در اختیار خود توضیح دادند. نکته این است که محتوای این کارتها بعضا به خوبی برای همه شرکت کنندگان تفهیم نمی شد و لذا توضیحات بیشتر تسهیل گر را به همراه داشت. شاد مهمترین دلیل این بود که تعدادی از کارشناسان تحصیلاتی غیر از جامعه شناسی داشتند و لذا با مفاهیم جامعه شناختی آشنا نبودند.

در ادامه از گروهها خواسته شد پیرامون امکان جابجایی یک مساله از یک وضعیت به وضعیتی دیگر در جدول عینی-ذهنی مذاکره کنند. نتنیجه حاصله جابجایی چند مساله در هر گروه بود که نماینده هر گروه در مورد چگونگی این انتقال توضیح داد. بدین ترتیب فرآیند شکل گیری پویش اجتماعی شروع شد. توزیع نمونه مقالات علمی و گزارش های کارشناسی چندان مورد استقبال قرار نگرفت مهمتربن دلیل آن هم کافی نبودن زمان برای این کار بود. چون شرکت کنندگان در یک فرصت کوتاه عملا امکان بهره برداری از این مقالات را نداشتند.

شرکت کنندگان با آماده شدن برای توضیح درخت مشکلات دوباره به وجد آمدند و هر گروه پیرامون چرایی انتخاب مساله محوری و همینطور ارتباط بین تنه درخت و ریشه ها و شاخه ها توضیح دادند و بطور میانگین چهار نفر از گروههای متفاوت پیرامون درخت مشکلات هر گروه صحبت کردند. طی مذاکرات بعمل آمده ضمن اینکه همه شرکت کنندگان از مسائل مطرح شده مطلع شدند، اصلاحاتی در درخت مشکلات انجام دادند.

کارگاه با توضیحات مختصر تسهیل گر پیرامون کارگاه و بخصوص نقشی که تسهیل گران سطح دو خواهند داشت پایان یافت و سوالات شرکت کنندگان به همراه برگه سوالات متداول توزیع شد و نکته مهم آن بود که نقریبا سوال بی جوابی برای شرکت کنندگان باقی نمانده بود.

 سمنان 23مهر97 14سمنان 23مهر97 13سمنان 23مهر97 11سمنان 23مهر97 10سمنان 23مهر97 9سمنان 23مهر97 8سمنان 23مهر97 7

سمنان 23مهر97 6

سمنان 23مهر97 5سمنان 23مهر97 2سمنان 23مهر97 1