در مراسمی با حضور محمدامین قانعی راد، رئیس انجمن جامعه شناسی ایران و جمعی از فعالان اجتماعی، فرهنگی دانشگاهی و برخی از مسئولان، دفتر دانشگاهی اين انجمن در لرستان افتتاح گرديد.

به گزارش آسوبان، محمدامین قانعی راد، رئیس انجمن جامعه شناسی ایران در افتتاحیه دفتر دانشگاهي انجمن جامعه شناسي ايران در لرستان گفت: یکی از اهداف سفرم به لرستان، افتتاح و فعال کردن دفتر انجمن جامعه شناسی در این مرکز می باشد.

این استاد جامعه شناسی، استان لرستان را دارای جایگاه تاریخی و فرهنگی دانست و اظهار کرد: این استان با توجه به ذخایر زیست غنی، نیروی گسترده و نیروی انسانی غنی و جاذبه های طبیعی و گردشگری می تواند جایگاه خودش را در توسعه کشور پیدا کند.

وی با طرح این پرسش مهم که علیرغم اینکه لرستان یکی از کانون های تمدنی ایران بوده و ظرفیت های فراوانی دارد؛ چرا الان از این ظرفیت ها نمی شود؛ خاطرنشان کرد: نبض جامعه ما در حال تکاپو است و شاهد تحولی در جامعه هستیم که به همه جا کشیده شده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه جامعه مدنی و انجمن ها یک فرصت است و نه یک تهدید؛ بیان داشت: وظیفه دانشگاه تربیت نیروی انسانی بوده و دانشگاه در سده21 به یک عرصه گفتگو در جهان تبدیل شده و فضایی را فراهم می کند که انسان های مختلف بتوانند در کنار هم بنشینند و با هم گفتگو کنند و به نتیجه برسند.

افتتاحیه دفتر دانشگاهي انجمن جامعه شناسي ايران در لرستان

رئیس انجمن جامعه شناسی ایران، وظیفه اصلی دانشگاه را ایجاد گفتگو در سطح کشور دانست و اظهار کرد: باید دانشگاه به عنوان یک رسانه ی ملی بتواند نخبگان در سراسر کشور را کنار هم بنشاند و فضای گفتگویی بین آنها ایجاد کند.

قانعی راد با بیان اینکه وظیفه دانشگاه این است که این فضای گفتگویی را ایجاد کند؛ تصریح کرد: جامعه شناسان بخشی از دانشگاه و بخشی از نهاد علم هستند و می توانند گفت و گوی اجتماعی با هدف توسعه را در جامعه نهادینه کنند و هدف این گفت و گو، حل مسئله توسعه است.

وی با اشاره به اینکه اگر قرار است توسعه در کشور اتفاق بیفتد؛ نه تنها نیروهای امنیتی بلکه نیروهای سیاسی حتی سیاستمداران و نمایندگان مجلس و ادارات و صنایع نباید پیشگام فرایند توسعه باشند؛ بیان داشت: پیشگاه فرایند توسعه دستگاه دانش یک جامعه باید باشند.

رئیس انجمن جامعه شناسی ایران، قوم گرایی در منطقه را یک بحران دانست و گفت: ما نیاز داریم یک نگاه فرهنگی در بخش توسعه و گفت و گو توسعه پیدا کرده و بتواند گفت وگوهای ملی را در کشور ایجاد کند.

این استاد جامعه شناسی با ذکر این نکته که جامعه شناسان باید بتوانند در این گفت و گو پیشگام بوده و کانون هایی برای توسعه و تعامل را در جامعه فراهم کنند؛ اظهار کرد: مهم ترین قضیه برای توسعه این نیست که شاخص های اقتصادی توسعه را گسترش بدهیم؛ بلکه باید زیرساخت های گفتمانی توسعه را فراهم کنیم.

وی، مشکلات زیرساخت های توسعه در استانهایی مانند لرستان را زیرساخت های ارتباطی وگفت و گويي يا به اصطلاح زیرساخت های نرم افزاري دانست و تصریح کرد: تنها زير ساخت هاي سخت افزاري جوابگو نيستند.

رئیس انجمن جامعه شناسی ایران به مثلت طلايي توسعه يعني دانشگاه، جامعه مدني و دولت اشاره كرد و گفت: نهادهاي علمي مي توانند در كنار نهادهاي مدني و در كنار دولت مسير توسعه را به پيش ببرند.

این استاد جامعه شناسی، وظيفه اجتماعات علمي و نهادهاي مانند انجمن جامعه شناسي در استانهاي مانند لرستان و ايلام را شناخت عميق تر و فهم پيچيده تر از ابعاد فرهنگ اين جوامع ذكر كرد و خواهان تعميق دانش جامعه شناسي در ميان دانش آموختگان جامعه شناسي اين استان شد.

وي با يادي از مرحوم دكتر عبدالهي كه لر تبار بود به مفهومي با عنوان اعتماد تعميم يافته اشاره كرد و بسط وگسترش اين اعتماد تعميم يافته را در جامعه كليد حل مشكلات توسعه اجتماعي و فرهنگي ايران و مخصوصا در جوامعي چون لرستان و ايلام ابراز كرد.

رئیس انجمن جامعه شناسی ایران، اظهار اميدواري كردكه دانش جامعه شناسي بتواند نقش خود را در توسعه اجتماعي و فرهنگي لرستان به خوبي ايفا نموده و نیز لرستان بتواند سهم شايسته خود را در سطح ملي به جا آورد.

مشاور استاندار و مدیرکل امور بانوان استانداری لرستان با ابلاغ پیام استاندار لرستان جهت تقدیر از حضور رئیس انجمن جامعه شناسی ایران به لرستان در ادامه ی این مراسم گفت: نقش زنان برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار بر کسی پوشیده نیست.

سلاحورزی با تاکید بر لزوم اعتبار بخشی به جایگاه زنان به عنوان سرمایه‌های اجتماعی در راستای ارتقا سطح فرهنگی جامعه افزود: امیدواریم با تعامل، همدلی و همزبانی دو جانبه بتوانیم مسیر پیشرفت را برای زنان لرستانی فراهم آوریم.

وی اظهار کرد: فعالیت‌های حوزه زنان و به خصوص حول محور آموزش و افزایش سطح آگاهی و توانمند سازی زنان در عرصه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مورد توجه استانداری لرستان است.

مسئول دفتر دانشگاهي انجمن جامعه شناسي ايران در لرستان، ضمن ارايه گزارشي از چگونگي تشكيل انجمن جامعه شناسي در دوره جديد، ابراز اميدواري كرد كه انجمن جامعه شناسي در لرستان بتواند با تمرين قواعد جمعي و كار مشاركتي، اين نهاد علمي و مدني را در لرستان فعال نماید.

مجتبی ترکارانی اظهار کرد: اين نهاد می تواند به عنوان نهاد مؤثري در خدمت تغيير و تحولات جامعه و ارايه راه حلهاي كارشناسي و تلاش براي كاهش اسيب هاي اجتماعي قرار گیرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اينكه دفتر دانشگاهي از يك شوراي مديريت تشكيل شده؛ اظهار کرد: مجتبي تركاراني، حسن بابايي، حسن اسماعيل زاده، علي رضا طهماسبيان، فرهاد نادري طهماسبي، میثم هاشمی نیا، مهيار صادقي، مريم ملكي صادقي و نرگس پيرحياتي به عنوان اعضاي شوراي مديريت دفتر دانشگاهي در حال فعالیت می باشند.

منبع: سایت آسوبان، 30 اردیبهشت1395

لرستان1

لرستان2

لرستان3

 

لرستان4

 

لرستان6

اخبار مرتبط:

با حضور رئیس انجمن جامعه شناسی؛ دفتر دانشگاهی انجمن جامعه شناسی ایران در لرستان افتتاح شد (خبرگزاری مهر)