photo 2016 11 13 08 18 07آیین گرامیداشت دکتر باقر ساروخانی، پدر جامعه‌شناسی ارتباطات، چهارشنبه 19 آبان 1395 با حضور دکتر سید رضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سابق کتابخانه ملی و شماری از استادان جامعه‌شناسی و علوم ارتباطات در کتابخانه ملی ایران با مشارکت انجمن جامعه شناسی ایران و سایر نهادها برگزار شد.

سید رضا صالحی امیری در این برنامه با ابراز خرسندی از حضور در این آیین گفت: گردهم آمده‌ایم تا یک بار دیگر به اخلاق و فضیلت و انسانیت و لبخندی دوباره داشته باشیم به انسان‌هایی که برای تعالی فرهنگ این سرزمین کوشیدند و جوانی خویش را برای تعالی این سرزمین خرج کردند و نیز سلامی داشته باشیم به ساروخانی عزیز و پاسداشت چهره برجسته ایشان که پر از خوبی‌ها و زیبایی‌هاست.

رییس سابق سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به تعطیل کردن برنامه‌های فوق‌العاده خود برای حضور در این نشست، افزود: احساس وظیفه داشتم حتما برای عرض ادب و اخلاص به این مراسم بیایم. فکر می‌کنم جامعه در حال تحول ایران به شدت نیازمند انسان‌هایی است که بتوانند تحلیل درستی از وضعیت جامعه ایرانی برای تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی داشته باشند. ما بیش‌ از هر زمانی به جامعه‌شاسانی نیاز داریم که سیر تحول سریع ایران را به خوبی تحلیل و واکاوی کنند. بر این باور هستم که ما بیش از هر زمان دیگری نیازمند شناخت تحولات دهه آتی جامعه ایران هستیم.

وی گفت: به عنوان شاگرد ایشان دائما در پی پاسخ به این پرسش هستم که جامعه ما به کدام سو می‌رود و تحولات جامعه ما به کدام سمت و سو حرکت می‌کند و آینده جامعه‌شناسی به کدام سمت سوق می‌یابد. ما باید بدانیم در دنیای پرتلاطم امروز و در عصر شبکه‌های اجتماعی و در دریای بی‌کران اطلاعات، جامعه به کدام مقصد و مقصود جامعه به کدام سو حرکت می‌کند و یافتن این پرسش بدون حضور ساروخانی ممکن نیست.

صالحی امیری با ارائه این پرسش که چرا آیین تجلیل برای استادانی چون ساروخانی برگزار می‌کنیم؟ توضیح داد: تجلیل از دکتر ساروخانی، تجلیل از یک شخص نیست؛ تجلیل از یک فضیلت است و از این منظر، بیش از ایشان ما نیازمند برگزاری این آیین‌ها هستیم تا بفهمیم برای تداوم حیات جامعه ایران باید انسان‌های از خود گذشته بیش از نیم قرن به دانش این کشور خدمت کنند.

وی با بیان این‌که رسم پاسداشت بیش از آن‌که متوجه شخص باشد، متوجه جامعه است، گفت: آیین‌های بزرگداشت، بیش از آن‌که متوجه شخصیتی باشد، متوجه یک ملت است که برای تداوم حیات خویش نیازمند محققان و رهبرانی است که هدایتگر آن‌ها باشد. لذا ساروخانی‌ها چراغ هدایت جامعه ‌هستند و باید برای عبور از تاریکی‌ها از این روشنایی استفاده کنیم. اگر بخواهیم تحلیل دقیقی از جامعه داشته باشیم، باید در مسیر پر تلاطم این جاده چراغ‌هایی روشن باشد که مسیر را هدایت کنند و ساروخانی چراغ پر فروغ مسیر حرکت ایران به سوی قله‌های توسعه است.

وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی یادآور شد: در گذر زمان ممکن است خیلی‌ها خوبی‌ها را فراموش کنند اما همیشه آفتاب پشت ابر باقی نمی‌ماند امروز ابرها از چهره ساروخانی کنار می‌رود و خورشید ایشان بر جامعه خواهد تابید.

این مقام مسئول با تاکید بر این‌که جامعه امروز ما بیش از هر زمانی به حضور امثال ساروخانی نیازمند است، گفت: این بزرگداشت، پیام روشن‌تری دارد و آن این است که من به عنوان عضو کوچکی از دولت بدانم که برای تداوم حیات اجتماعی باید ساروخانی‌ها در جامعه بدرخشند و یادمان نرود که سرمایه‌ ما پول و صنعت و تکنولوژی نیست. سرمایه ما انسان‌هایی هستند که با خون دل خود بیش از نیم قرن در عرصه فرهنگ کوشیدند ساروخانی در پی نام و نان نبود در پی فضیلت و انسانیت بود.

وی یادآور شد: اگر می‌بینید قلب هزار انسان اندیشمند برای ساروخانی می‌تپد، بیانگر این جمله است که در فضای غبارآلود و در دنیای پرتلاطم امروز سره از ناسره را تشخیص می‌دهیم، طلا از مس را می‌شناسیم و قدر خورشید را در دل ابرهای تاریک می‌دانیم. ما از ساروخانی تجلیل نمی‌کنیم. از انسانیت، فضیلت و اخلاق تجلیل می‌کنیم. انسان با فضیلت و با خلاق شایسته قدردانی است.

منبع: خبرگزاری ایبنا

 

سایر اخبار مرتبط:


گزارش تصویری مراسم