روز جهانی زن1نشست اسفند ماه گروه جامعه‌شناسی جنسیت (مطالعات زنان) انجمن جامعه‌شناسی ایران به مناسبت 8 مارس، روز جهانی زن دوشنبه 17 اسفند ماه 1394 در سالن اجتماعات انجمن جامعه شناسی ایران برگزار شد. منیژه نجم عراقی، مترجم کتاب‌های حوزه زنان، میهمان ویژه این نشست بود.

در بخش دیگری از این نشست گزارش «کامیابی‌ها و ناکامی‌های زنان در سالی که گذشت» توسط مریم میرزا نژاد ارائه شد. میرزانژاد گفت: زنان در سال گذشته در عرصه‌های مختلف کامیابی‌های داشته‌اند در عین حال در بعضی از عرصه نیز به اهداف و برنامه‌های خود دست پیدا نکردند.

وی با اشاره به موفقیت‌های زنان در حوزه ورزش اظهار داشت: سارا خادم شریعه در حوزه شطرنج و تیم فوتسال زنان در عرصه ورزش‌های گروهی در سطح آسیا موفق عمل کردند و نیلوفر اردلان به دلیل عدم همراهی همسر خود از شرکت در مسابقات فوتسال جا ماند که با رسانه ای شدن این موضوع در فضای مجازی بازتاب‌های گسترده ای در داخل و خارج از کشور داشته است.

این فعال حوزه زنان ادامه داد: فاطمه معتمد آریا در حوزه فرهنگ به خاطر بازی خوب در جشنواره فیلم آسیا پاسفیک مورد تقدیر و تشویق قرار گرفت ولی در جریان حضورش در کاشان در بهمن ماه برای پرسش و پاسخ پیرامون فیلم «یحیی سکوت نکرد» هنگام ورود به سالن با اعتراض حاضران به حجاب خود مواجه شد. همچنین ماهنامه زنان دوباره بعد از توقیف به روزنامه فروشی‌ها برگشت.

میرزانژاد تصریح کرد: در سال گذشته رتبه اجتماعی زنان از 14.1 درصد به 7.2 درصد کاهش داشته است و ایران در رده 140 جهانی مشارکت زنان در جامعه قرار دارد.

وی ادامه داد: آمار رسمی اشتغال زنان تغیر محسوسی نداشته است و در حال حاضر 12 درصد زنان جامعه مشغول به کار هستند ولی حذف زنان از بازار کار ادامه دارد که آسیب های اجتماعی را در جامعه گسترش خواهد داد.

میرزا نژاد خاطر نشان کرد: در دفترچه آزمون استخدامی امسال سهم زنان 2399 نفر بوده است که در مقابل سهم 4469 نفری مردان جای سئوال جدی را برای زنان ایجاد می کند.

وی ادامه داد: در حوزه مشارکت سیاسی امسال زنان نسبت به سال گذشته حضور پر رنگتری داشته اند و بعد از 30 سال اولین سفیر زن بعد از یک سال سخنگویی در وزارت خارجه راهی مالزی شد

میرزا نژاد تصریح کرد: کمپین تغییر چهره مردانه مجلس برای حضور بیشتر زنان در عرصه قانون گذاری شروع شد که با برابری طلبی، کاندیدا شدن زنان و کارت قرمز نمایندگان زن ستیز تلاش کرد تا جایگاه زنان را رشد و تعالی بخشد و رشد 3 برابری حضور زنان در انتخابات با این کمپین به وجود آمد و در حال حاضر 14 زن وارد مجلس و 6 زن راهی دور دوم انتخابات شدند و امید است که تعداد نماینگان زن افزایش پیدا کند. 6 نفر از زنان نیز برای کرسی‌های خبرگان کاندید شده بودند که نتوانستند کرسی را به دست آورند.

روز جهانی زن2وی در پایان به اظهارات قاضی پور، نماینده مردم آذربایجان شرقی، که در مورد زنان مجلس سخنرانی تندی کرده است اشاره کرد و گفت: این نماینده اصول جامعه را زیر سئوال برده است و به همین دلیل با اعتراض گسترده زنان و حامیان حقوق زنان روبرو شده است که با ارسال نامه ازکمسیون اصل 90 مجلس در این باره توضیح خواسته شده است.

در بخش دوم این جلسه دکترشهلا اعزازی، مدیر گروه علمی- تخصصی مطالعات زنان با رویکرد انتقادی به بحث ترجمه متون ادبی و غیر ادبی پرداخت و وفاداری مترجم را به اصل متن جزء شرایط اخلاقی جامعه دانست.

وی گفت: برای انتقال محتوای متن مترجم بایستی با نهایت امانتداری نسبت به انتخاب کلمات مناسب اقدام کند تا خواننده با بن بست در درک مفاهیم روبرو مشود.

در بخش پایانی این نشست از منیژه نجم عراقی به پاس ترجمه‌های متون دانشگاهی مربوط به جنبش‌های زنان برای اقشار مختلف جامعه تقدیر و قدردانی شد.