نشست بیست و سوم از سلسله نشست­­های توافقنامه همکاری در پایش و ارتقاء پژوهش­های شهری روز سه شنبه 29 تیرماه 1395 در سالن جامعه مشاوران ایران برگزار گردید. در این جلسه فیلم مستند(اهالی خیابان یک طرفه) به کارگردانی مهدی باقری یکی از اعضای انجمن مستندسازان سینمای ایران به نمایش گذاشته شد. این فیلم در سال 1393 برای نخستین بار در جشنواره سینما حقیقت رونمایی و پخش شد، بعدها این فیلم در چندین جشنواره بین المللی از جمله جشنواره مردم شناسی ایروان در ارمنستان با فیلم­های دیگر به رقابت پرداخت.

این فیلم یک مستند شهری به عنوان بخش نخست از تریولوژی مستندهای شهری در مورد 3 خیابان قوام السلطنه یا سی­تیر، ناصرخسرو و لاله­زار به عنوان 3 معبر عمده با شناسنامه ویژه از تاریخ تحوّل اجتماعی-سیاسی و کالبدی شهر تهران است. فیلم «اهالی خیابان یک طرفه» در مورد خیابانی است که دوره مهمی از تاریخ اجتماعی و فرهنگی کشور در آن گذشته، امّا فراتر از آن بعنوان یک بلوک­شهری که امکان زندگی مسالمت­آمیز و سرشار از تفاهم را برای ساکنانی از اقوام و ادیان مختلف را فراهم ساخته، شناخته می­شود.

فیلم با نوعی نگاه ویژه به شهر، خوانش دیگری از روابط حاکم بر ساکنان متنوع یک حوزه شهری را بدست می­دهد و فیلم مستند را به عنوان یک مدیوم با ظرفیت بالا در تحلیل و پژوهش­های شهری به ما معرفی می­کند. دیدگاه ویژه­ای که این فیلم را برای نشست­های نقد و بررسی پژوهش­های شهری پراهمیّت می‌­ساخت، ارائه تصویری از روندی کند اما پیش­رونده از وضعیت رهاشدگی و نتیجتاً از دست رفتن فضاهای شهری واجد ارزش شهرهایمان است که به عنوان خطری عمده هویت، خاطره­ای جمعی و تصویری از تاریخ تحولات اجتماعی، فرهنگی و کالبدی شهری­مان را تهدید می­کند.

در پایان پخش فیلم، اعضای پانل؛ دکتر حمیدرضا صدر، مهندس محمدرضا حائری و دکتر پرویز اجلالی هر یک از زاویه نگاه تخصصی و حرفه­ای خود نکاتی را در خصوص مباحث طرح شده در مستند با جمع حاضران در میان گذاشتند و مشارکت حاضران در مباحث طرح شده نیز امکان تبادل نظر با کارگردان فیلم را فراهم ساخت. در پایان، دبیر نشست، دکتر حمیده امکچی، با جمع بندی مباحث طرح به نکاتی اشاره کرد:

1)ارزش و اهمیت مستندسازی به عنوان یک مدیوم قوی در بررسی و تحلیل مسائل اجتماعی.

2)نقش مستندسازی برای عبور از "جامعه شفاهی" به "جامعه شناسنامه­دار" که با کتبی و مضبوط شدن تاریخ تحولات امکان پذیر می­گردد و از احتمال تکرار اشتباه در جامعه می­کاهد.

3)تاکید بر مضمون طرح شده در این مستند که به ما یادآور می­شود، سرعت تخریب در ابنیه و فضاهای شهری که حامل تاریخ تحولات اجتماعی یک جامعه است، چه خطراتی را از جنبه­های مختلف می­تواند متوجه انسجام اجتماعی و هم­ زیستی بین­ نسلی ساخته و از کیفیت­های مورد انتظار برای استقرار حیات شهری مبتنی بر تاریخ یک شهر بکاهد.