نشست بیست و دوم از سلسله نشست­های شورای همکاری­های سه گانه میان انجمن جامعه‌شناسی ایران، جامعه مهندسان مشاور شهرساز و جامعه مشاوران ایران برای نقد و بررسی و ارتقاء پژوهش­‌های شهری روز سه شنبه 25 خرداد ماه 1395 با حضور گیتی اعتماد به عنوان دبیر نشست، ابوالفتح سپانلو، فرزین فردانش، پویا علاالدینی در سالن جلسات جامعه مشاوران ایران برگزار شد.

خلاصه مباحث این نشست را در ادامه میخوانید.

این جلسه بنا به خواست هبیتات برای مشارکت بخش خصوصی وNGO ها و نهادهای غیردولتی مرتبط با موضوع سیاست­‌های توسعه‌ شهری در کنفرانس هبیتات 3 و با هدف تأکید بر ضرورت تأمین این مشارکت برگزار شد تا با فراهم ساختن زمینه این همکاری در راستای اهداف و محورهای هبیتات 3 از طرف بخش خصوصی در کنار دولت به عنوان یکی از اعضای این تشکل، گامی رو به جلو در راستای تنظیم این سند و تدارکراهکارهای ممکن برای برون رفت از بحران­‌های شهری و اجتماعی بردارد.

این جلسه به دلیل اهمیّت موضوعی سند هبیتات 3 و نیز نزدیکی زمانی برگزاری هبیتات 3، کمی متفاوت از جلسات دیگر بود. این‌بار برخلاف جلسات پیش که به تشریح یک موضوع پژوهشی توسط سخنران پرداخته می­شد، به برگزاری یک نشست تخصصی پیرامون هبیتات 3 و اهداف و محورهای 22 گانه آن اقدام گردید.

سخنران اول دکتر فرزین فردانش، که خود تجربه حضور در هبیتات 2 را داشته، به بیان کلیاتی پیرامون هبیتات، اعم از چیستی و چرایی، تاریخچه و محورهای اساسی آن پرداخت و گفت: همایش­‌های هبیتات در خصوص سکونت­گاه­‌های بشر، به اختصار HABITAT نامیده می­شود و در زمینه اسکان بشر از جنبه‌­های مختلف شهری، شهرسازی، تکنولوژی ساخت و دیگر موارد، هر 20 سال یک بار برگزار می­گردد. نشست اول به صورت کنفرانسی محدود در سال 1975 در نیویورک و با حضور اشخاص نامداری چون مادر ترزا تشکیل گردید که به شکل گیری مقر  UN HABITAT در نایروبی-کنیا منجر شد. در نشست دوم در سال 1996 استانبول، آماده سازی­های زیادی انجام گرفته بود و تعداد زیادی از کشورها در سطح وزرا حضور یافته بودند. از نتایج این نشست تبدیل آن از مرکز اسکان بشر ملل متحد به برنامه UN HABITAT بود که منجر به مجزا شدن بودجه این سازمان و قدرتمندی بیشتر آن شد.

دکتر فردانش در پایان بحث خود مطالبی را نیز پیرامون روند عمومی و چارچوب برگزاری هبیتات 3 در سال 2016 ارائه نمود.

سخنران دوم این جلسه، دکتر پویا علاالدینی بود که مطالبی را در خصوص بیانیه هبیتات 3 بیان نمود و سپس به بررسی نقشی که سازمان­های غیردولتی در پیوند با هبیتات 3 می­توانند داشته باشند، پرداخت. وی با اشاره به شش تم اصلی برای هبیتات 3 شامل موارد انسجام اجتماعی و دسترسی‌­های منصفانه در شهر، چارچوب‌های شهری شامل ضوابط، حکم روایی و تأمین مالی در شهر، توسعه فضایی، اقتصاد شهری، مسائل زیست محیطی و خدمات پایه و مسکن افزود: سه عامل ضوابط و قواعد شهری، طراحی و برنامه ریزی شهری و تأمین مالی به عنوان عوامل اصلی عملیاتی شدن آن 6 محور است.

سخنران سوم این نشست نیز مهندس سپانلو بود که به بیان تجربه عینی خویش در زمینه تدوین گزارش­ ملی ایران برای هبیتات پرداخت و نکات مهمی را در رابطه با همکاری مشاورین در تهیه چنین اسنادی به جلسه ارائه نمود.

سخنرانی با اعلام نظریات سایر حاضران در جلسه و نهایتا با پاسخ­ها و گفت و شنودی تعاملی بین حاضران و سخنرانان ادامه یافت.

جمع بندی مباحث نشست توسط گیتی اعتماد انجام شد. او گفت: با وجود همه سختی­ها و مشکلات موجود، حضور فعال همه­ سازمان­های غیردولتی در کنار دولت در جریان تنظیم اسناد هبیتات 3، نه تنها تأثیرگذار بلکه الزامی بوده و برای حضور پررنگ این نهادها باید اقدامات و تلاش لازم صورت بگیرد. همچنین در فقدان یک راهبری اساسی برای مرتبط ساختن سازمان­های مختلف و نظرات ایشان برای تنظیم سند، پیشنهاد شد که پیگیری این موضوع از طریق دولت و نهادهای مردمی صورت گیرد. در نهایت توسط دبیر نشست اعلام شد که از هرگونه پیشنهاد و اعلام نظرات پیرامون گزارش هبیتات 3 به جهت غنابخشی به سند مربوطه استقبال خواهد شد و متقاضیان می­توانند از طریق وب‌سایت‌­های جامعه مشاوران، انجمن جامعه‌شناسی ایران و مهندسین مشاور شهرساز به انتقال نظرات ارزشمند خویش اقدام فرمایند.