poster 5 web 2 previewبرگزار کنندگان: دانشگاه هنر اصفهان با همکاری و مشارکت مرکز «انسان شناسی و فرهنگ»، گروه انسان شناسی فرهنگی انجمن جامعه شناسی ایران ، انجمن مستندسازان و حوزه هنری اصفهان

زمان برگزاری: 6 – 8 اردیبهشت 1390

دانشگاه هنر اصفهان با همکاری و مشارکت مرکز «انسان شناسی و فرهنگ»، گروه انسان شناسی فرهنگی انجمن جامعه شناسی ایران ، انجمن مستندسازان و حوزه ی هنری اصفهان در تاریخ 6-8 اردیبهشت ماه 1390 «نخستین همایش ملی انسان شناسی هنر» را در اصفهان برگزار می کند. این اقدام به منظور گسترش و رشد پژوهش‌های میان رشته ای هنر وبومی سازی هر چه بیشتر نظریه ها درباره هنر است. این همایش در سه بخش سخنرانی، پخش فیلم مستند انسان شناختی و کارگاه آموزشی برگزار می‌شود.

هدف همایش

انسان‌شناسی هنر، هنر را امری اجتماعی می داند و با رویکردی جامع گرا و میان رشته ای می کوشد از طریق درک هنر، فرهنگ جامعه را بررسی کند. از این رو، هنر را پدیده ای فرهنگی معرفی می کند که سوای شناخت روابط و کارکردهای نظام های زیباشناختی هنر و تعاریف نویی از آنها، به تولید فرهنگی آن نیز می‌پردازد. در این راستا، انسان‌شناس می‌کوشد تا ابعاد گوناگون هنر را همچون زیبایی‌شناسی، کارکردهای اجتماعی، مناسکی، هویتی، خلاقیت از دریچه شیوه زیست جمعی بررسی کند وجنبه های کاربردی آن را بیافزاید. نخستین همایش انسان شناسی هنر در پی آن است که بنیادی برای شکل گیری و رشد این شاخه ی علمی مهم بسازد و برای این کار مکان همایش، شهری برگزیده شده است که پیشینه ی آثار و دستاوردهایش آن را در شمار زیباترین شهرهای ایران قرار داده و از میراث فرهنگی پرباری برخوردار کرده است. از این رو، برگزاری این همایش در اصفهان آن را از امتیازی ویژه برخوردار می‌کند و این امید را به ما می دهد که این همایش بتواند در سال های آینده تداوم یابد و پایه اولیه استواری را در این راستا فراهم سازد. دست اندرکاران علمی و اجرایی این همایش امیدوارند که اندیشمندان و استادان حوزه‌های مختلف هنری با شرکت در برنامه های متعدد این همایش، آن را پربارتر کنند.

محورهای اصلی همایش:

1.   محورهای نظری

  • الف.تعاریف، مبانی، مفاهیم و نظریه های انسان‌شناسی هنر
  • ب: قلمرو و حوزه‌های پژوهشی انسان شناسی هنر
  • پ. روش شناسی انسان شناسی هنر

2. محورهای کاربردی

  • الف. اثر هنری، هنرهای بومی و شیوه های رمزگذاری معنا
  • ب. کارکردهای اثر هنری، کارکردهای مناسکی، هویتی،معیشتی و زیباشناختی
  • پ. هنرمند؛ جایگاه اجتماعی و دینی هنرمندان بومی، خلاقیت در هنرهای بومی
  • ت: دریافت و ادراک هنر بومی: شیوه‌های نقد در هنر بومی، زمینه های فرهنگی ادراک اثر هنری

همایش شامل برنامه های سخنرانی، نشست های تخصصی، کارگاه های آموزشی و جلسه های نمایش فیلم خواهد بود که متعاقبا به اطلاع علاقمندان خواهد رسید.

مدیریت همایش:

  • دبیر عالی همایش: دکتر فرهنگ مظفر
  • دبیر علمی همایش: دکتر بهار مختاریان
  • دبیر فیلم مستند: زاون قوکاسیان
  • دبیر کارگاه آموزشی: اصغر ایزدی جیران
  • دبیر اجرایی همایش: شهناز شمشادی

کمیته علمی: احمد آکوچکیان (دانشگاه هنر اصفهان)، مهرداد اسکویی (فرهنگستان هنر)، اصغر ایزدی جیران(دانشگاه تهران)، دکتر علی بلوکباشی (بنیاد دائرة المعارف بزرگ اسلامی)، ناصر تقوایی (فیلمساز)، محمد تهامی نژاد (پژوهشگر مستقل)، دکتر مرضیه پیراوی ونک (دانشگاه هنر اصفهان)، دکتر حسین سلطانزاده (دانشگاه آزاد اسلامی تهران)، دکتر سارا شریعتی (دانشگاه تهران)، دکتر محمدرضا شعیری (دانشگاه تربیت مدرس)، دکتر مرتضی فرهادی (دانشگاه علامه طباطبایی)،دکتر ناصر فکوهی (دانشگاه تهران)، زاون قوکاسیان (دانشگاه سپهر)، دکتر بهار مختاریان (دانشگاه هنر اصفهان)، دکتر فرهنگ مظفر (دانشگاه هنر اصفهان)، دکتر املیا نر سیسیانس (دانشگاه تهران)، فرهاد ورهرام (فیلمساز).

آخرین مهلت ارسال چکیده مقاله: 15 اسفند 1389

آخرین مهلت ارسال اصل مقاله: 15 فروردین 1390

آدرس دبیرخانه همایش: اصفهان، خیابان محتشم کاشانی، کوی جنت، بن بست گلها؛ دانشکده هنر ادیان و تمدن‌ها

تلفن: 8-6288387(0311)

نمابر: 6288388(0311)

پست الکترونیکی: anthropology. of. این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت شیوه‌نامه تدوین مقاله به وب سایت www.aui.ac.ir/anthropologyofart   مراجعه کنید.