«دانایی بهترین استراتژی صلح طلبی است» (الوین تافلر).              

گروه صلح انجمن جامعه‌شناسی ایران در راستای رسالت خود تلاش دارد تا با شناخت علمی پدیده صلح، ضمن سهیم شدن در پیشرفت‌های علمی بتواند بینش صحیحی نسبت به نیاز جامعه به صلح را فراهم آورد و از آنجایی‌که مسأله جامعه‌شناسی صلح چگونگی ایجاد صلح می‌باشد از این رو روند ساخت و ساز و درک چالش‌های ناشی از سیاست‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و سایر عناصری که مخل یا تقویت کننده صلح می‌باشند مورد توجه گروه صلح انجمن جامعه‌شناسی ایران می‌باشد. صلح یک فن‌آوری اجتماعی است و آموزش صلح معمولاً به عنوان بخشی از اجتماعی شدن سیاسی تلقی می‌شود. هدف از آموزش صلح، توسعه زمینه مفاهمه متقابل مردم جهان است و گفتگو برای صلح بخشی از چهار چوب جهانی بهتر و امن‌تر است .

تفاوت بین جامعه‌شناسی صلح و نهضت‌های صلح طلب

بین این دو مفهوم تفاوت عمده وجود دارد. جامعه‌شناسی صلح با نهضت‌های صلح طلب (انجمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد) متفاوت است و تفاوت آن این است که نهضت‌هایی که دنبال صلح طلبی هستند کلاً از جهان آرزوها نشات می‌گیرند و نقش آنها یاری دهنده، تسکین دهنده و تقویت کننده است اما نمی‌تواند درمان کننده باشد ولیکن جامعه‌شناسی صلح به دنبال علم صلح است که برگرفته از جهان شناخت است و به دنبال آن است که چون صلح پدیده‌ای است اجتماعی و فقط با ابزارهای جامعه‌شناسی قابل شناخت می‌باشد لذا پدیده صلح را با ابزارهای جامعه شناختی مطالعه کند.

چشم اندازها

امنیت ریشه اندیشه صلح است، لذا اهمیت صلح و ضرورت آن تا آنجاست که؛ گاستون بوتول جامعه‌شناس معاصر فرانسوی استقرار صلح را مهمترین مشکل و مسأله عصر ما می‌داند. به نظر می‌رسد بدون صلح دستیابی به خوشبختی اجتماعی یا موفقیت اجتماعی میسر نیست، وقتی که صلح می‌خواهید در واقع سلامت روانی را برای خود و جامعه بشری می‌خواهید.

گروه صلح انجمن جامعه‌شناسی ایران امیدوار است آغازگر جنبشی علمی در جهت استقرارآرمان صلح جهانی و ترویج فرهنگ صلح بوده و بتواند با پژوهش و مطالعات جامعه‌شناختی، شناخت و فهم کامل‌تری از اهمیت پدیده صلح ارائه نماید. خشونت از بزرگترین موانع تحکیم دموکراتیک و صلح است لذا استقرار صلح ضرورتی است حیاتی و آرمانی است جهانی؛ امروز صلح مهمتر از همیشه است، زیرا هیچ کشوری تحت تاثیر درگیری به اهداف توسعه دست نیافته است، ایران نیز بی‌قرار صلح است از این رو برای صلح باید کاری کرد. باید دقت نمود که صلح یک مفهوم محوری است ولی توجه به نقش کانونی آن در مطالعه اغلب پدیده‌های اجتماعی مغفول مانده است، باید باور داشته باشیم که اشاعۀ فرهنگ صلح می‌تواند به تدریج دیدگاه‌ها را دگرگون سازد و ساختارهایى تازه پدید آورد.

با توجه به اینکه مطالعات صلح بین رشته‌ای و دارای تنوع نظری و مفهومی است و مطالعات بین رشته‌ای، فضاهایی را برای باروری متقابل دانش فراهم می‌کند، از این رو گروه صلح انجمن جامعه‌شناسی ایران تلاش دارد با برخورداری از ظرفیت‌های مطالعات بین رشته‌ای، به شناخت و فهم تازه‌ای از پدیده صلح دست یابد. لذا بدینوسیله گروه صلح از کلیه اساتید ارجمند، دانشجویان و فارغ التحصیلان گرامی کلیه گرایش‌های علوم اجتماعی و همچنین سایر دارندگان مدارک دانشگاهی کارشناسی ارشد و بالاتر علاقمند صلح، جهت مشارکت در فعالیت‌های علمی تخصصی گروه صلح انجمن جامعه‌شناسی ایران دعوت به‌عمل می‌آورد .

فعالیت‌های گروه

  • همکاری علمی در چارچوب برگزاری نشست‌ها، کارگاه‌ها و سایر برنامه‌های علمی با مشارکت سایر گروه‌های علمی - تخصصی انجمن جامعه‌شناسی ایران، دانشگاه‌ها، انجمن‌های علمی، سازمان‌ها و هم چنین موسسات پژوهشی مطالعات صلح.
  • دعوت از اندیشمندان، اساتید و شخصیت‌های صاحب نظر جهت برگزاری همایش، سخنرانی و ارائه نتایج پژوهش‌های علمی خود در حوزه صلح.
  • برگزاری کارگاه‌های آموزشی با حضور مدرسان ممتاز آن حوزه.
  • برگزاری آیین رونمایی و نقد کتاب.
  • برگزاری جلسات نمایش فیلم همراه با تحلیل و نقد جامعه‌شناسی. 
  • تالیف و ترجمه کتاب، مقاله و متون علمی تخصصی صلح.
  • تشکیل کار گروه‌های علمی در حوزه‌های تخصصی .