مریم بیضایی*

اولین مرحله طرح ملی گفتگوی خانواده شهرستان خمینی شهر در غالب کارگاه «مساله یابی وضعیت موجود خانواده و زنان» با حضور کارشناسان، روز یکشنبه دهم شهریور 1398 در کتابخانه امام صادق (ع) خمینی شهر برگزار شد.

مسئله‌ مهم در این مرحله شناسایی کارشناسان بود. زیرا عدم آشنایی تسهیلگر با این شهرستان و کارشناسان آن، کار را سخت می‌کرد. به همین دلیل مرحله‌ شناسایی به طول انجامید. اما نکته‌ حائز اهمیت اعتماد کارشناسان در همان اولین ارتباط بود.

گام اول: شناسایی کارشناسان، پژوهشگران و فعالان میدانی حوزه مسائل اجتماعی در اصفهان

در ابتدا مدیر دفتر اصفهان انجمن جامعه‌شناسی ایران، مسئول کتابخانه علی‌ابن ابیطالب خمینی شهر را معرفی کرد. به دلیل ارتباطات گسترده‌ مسئول کتابخانه، با کارشناسان دیگری از جمله دفتر تسهیلگری جوی‌آباد ارتباط برقرار شد. به واسطه‌ یکی از مشارکت‌کنندگان در کارگاه ارتباط بین نسلی، که در دی ماه 1397 توسط انجمن اولیاء و مربیان آموزش و پرورش شهرستان اصفهان برگزار و توسط مجری طرح، تسهیلگری شده بود، سه نفر از افراد متخصص در حوزه خانواده معرفی شدند. درمرحله بعد توسط یکی از دانشجویان دانشگاه اصفهان که خود ساکن خمینی شهر می‌باشد تعدادی از دانشجویان ساکن خمینی شهر معرفی شدند. با این روش از 26 کارشناس حوزه خانواده و مسائل اجتماعی به منظور شرکت در کارگاه مرحله اول دعوت به عمل آمد. کارشناسان ابتدا در یک گروه مجازی گرد هم آمده و تا حدودی با یکدیگر آشنا شدند.

گام دوم: هماهنگی‌های لازم جهت برگزاری کارگاه

این مرحله با کمک و همکاری دفتر تسهیلگری جوی‌آباد انجام شد. هماهنگی برای مکان برگزاری کارگاه و بخشی از ملزومات کارگاه توسط این دفتر به انجام رسید. به منظور حفاظت از محیط زیست، ارسال دعوتنامه‌‌ها برای کارشناسان در فضای مجازی صورت گرفت. با تهیه دیگر ملزومات اجرایی آماده برگزاری کارگاه شدیم.

گام سوم: برگزاری کارگاه

کارگاه براساس پروتکل ارائه شده توسط انجمن جامعه‌شناسی ایران برگزار شد. از آنجائی که بنای کار بر مبنای بازی - فعالیت بود رفته رفته شور و نشاطی در فضا ایجاد شد و با مشارکت قابل قبول افراد به پایان رسید.

پرخاشگری اجتماعی، اعتیاد، فقر اقتصادی، بردباری اجتماعی پایین و خانواده نامتعادل و ناآگاه از جمله مسائلی که بود که در این کارگاه به آن پرداخته شد.در پایان بحث و گفتگو و تبادل نظر بر سر مسائل مطرح شده انجام گرفت و کارشناسان ایده‌هایی ارائه کردند و همه خواستار ادامه و پیگیری هرچه سریعتر طرح بودند و امیدوار بودند که این طرح به مرحله اجرایی برسد زیرا تنها مساله یابی بهبود وضعیت موجود را در پی نخواهد داشت. آنچه در طول کارگاه قابل توجه بود انگیزه، نظم، همکاری و همراهی تمامی کارشناسان بود.

خمینی شهر کارگاه مرحله دوم2

خمینی شهر کارگاه مرحله دوم3

خمینی شهر کارگاه مرحله دوم4

خمینی شهر کارگاه مرحله دوم1

 


*مجری طرح (تهیه گزارش)