انجمن جامعه‌شناسی ایران با همکاری و حمایت شماری از نهادهای پژوهشی داخلی و نیز با همکاری انجمن بین‌المللی جامعه‌شناسی و بنیاد علم و فرهنگ استانبول‌ ترکیه، همایش منطقه‌ای تفکر اجتماعی و جامعه‌شناسی در کشورهای خاورمیانه معاصر را در روزهای ۷ و ۸ خرداد ماه برگزار می‌کند. در این همایش، شماری از جامعه‌شناسان و متفکران اجتماعی از ایران و سایر کشورهای خاورمیانه دیدگاه‌ها و تحقیقات خود درباره موضوع کنفرانس را مطرح خواهند کرد.

از متفکران اجتماعی و جامعه‌شناسان ایرانی دعوت می‌شود تا با ارائه مقاله در این همایش، در یک گفتگوی منطقه‌ای درباره روابط تفکر اجتماعی و جامعه‌شناسی در جهان معاصر مشارکت نمایند و به برگزاری هر چه پربار‌تر همایش یاری رسانند.
اهداف همایش
جامعه‌شناسی در بدو پیدایش خود در کشورهای مبدأ محصول صورت‌بندی نظری تفکر اجتماعی و نهادینه شدن آن در آکادمی بوده است. در سایر کشور‌ها نیز بین تفکر اجتماعی و جامعه‌شناسی انواع مناسبات و تعاملاتی شکل گرفته که در سرنوشت دانش اجتماعی تأثیرگذار بوده‌اند. در این میان، در بسیاری از کشورهای اسلامی و خاورمیانه، از حدود ۱۰۰ سال قبل به این سو و با گسترش علوم اجتماعی و طرح تدریجی جامعه‌شناسی به عنوان یک رشته دانشگاهی در بسیاری از دانشگاه‌های منطقه، این دسته از دانش‌ها از یک سو در حیات فکری، حوزه عمومی و عرصه‌های مدیریتی این جوامع تأثیر گذاشته‌اند و از سوی دیگر در تعامل با تفکرات اجتماعی با مایه‌های ادبی، دینی، کلامی و فلسفی سمت و سو‌ها و جهت‌گیری‌های متفاوتی در درون و بیرون از آکادمی پیدا کرده‌اند.
کشورهای خاورمیانه وارث تمدن‌ها و فرهنگ‌های بزرگ و سنت‌های دینی گسترده و عمیقی هستند و متفکران اجتماعی بزرگی را در خود پرورانده‌اند. به همین دلیل، تعامل و‌گاه تعارض علوم اجتماعی جدید با سنت‌های فرهنگی و دینی جوامع خاورمیانه یکی از موضوعات تأثیرگذار در جریان توسعه این علوم بوده است. در چنین زمینه‌ای برخی از متفکران اجتماعی در جوامع اسلامی و خاورمیانه به گونه‌های متفاوت به توسعه، بازسازی و ارائه خوانش‌های سازگار در زمینه‌های فلسفه اجتماعی، علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی در کشور خود مساعدت کرده‌ و یا تلاش کرده‌اند تا هژمونی جهان غرب در علوم اجتماعی را به چالش بکشند.
هدف این همایش، فراهم ساختن عرصه‌ای برای بحث و گفت‌وگو درباره توسعه مناسبات تفکر اجتماعی و جامعه‌شناسی در جوامع خاورمیانه و تعامل علوم اجتماعی جدید و سنت‌های فرهنگی و دینی این جوامع با تأکید بر نقش متفکران اجتماعی مسلمان است.
محورهای همایش منطقه‌ای
بررسی دیدگاه‌های نظری در مورد مناسبات تفکر اجتماعی و جامعه‌شناسی
نظریه اجتماعی دینی و نظریه جامعه‌شناختی در بین متفکران اجتماعی اسلامی و اندیشمندان خاورمیانه
گسترش مناسبات بین فلسفه اجتماعی و جامعه‌شناسی در کشورهای اسلامی
ارزیابی گفتمان‌های انتقادی اندیشمندان مسلمانان درباره تفکر و دانش اجتماعی جدید
بررسی رویکردهای متفکران منطقه خاورمیانه برای بازسازی مناسبات اندیشه اجتماعی و جامعه‌شناسی
تعاملات و تعارضات جامعه‌شناسی جهانی و جامعه شناسی‌های محلی متأثر از اندیشه متفکران اجتماعی
ارزیابی‌های جامعه‌شناختی از اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان معاصر
 
زمان برگزاری همایش: ۷ و ۸ خرداد ۱۳۹۰ (۲۸ و ۲۹ می‌۲۰۱۱)