تهران، 20-21 آذر 1392 (11و 12 دسامبر 2013)[1]

سومین کنفرانس بین‌المللی تفکر اجتماعی و جامعه در خاورمیانه و شمال آفریقا توسط انجمن جامعه‌شناسی ایران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و انجمن بین‌المللی جامعه‌شناسی در روزهای 20 و 21 آذرماه سال جاری به دو زبان فارسی و انگلیسی برگزار می‌شود.

مهلت ارسال چکیده مقاله: 15 آبان 1392

موضوع کنفرانس

موضوع اولین و دومین کنفرانس تفکر اجتماعی و جامعه در خاور میانه و شمال آفریقا، که به ترتیب در تهران (1390) و استانبول (1391) برگزار شد، منشا و توسعه تفکر و نظریه اجتماعی در خاور میانه و شمال آفریقا بود. مقالاتی از متفکران و ایده‌ها از خاور میانه و شمال آفریقا و همچنین سایر نقاط جهان اسلام ارائه شدند با این هدف که به ایجاد نظریه‌ها و مفاهیم برای جامعه‌شناسی و نظریه اجتماعی کمک کنند.

سومین کنفرانس بین المللی تفکر اجتماعی و جامعه‌شناسی ضمن تا کید بر آن مضامین و دنبال کردن اهداف کنفرانس اول و دوم بر کاربردها نیز تاکید می‌کند. از این رو محورهای زیر مورد توجه هستند و مقالاتی در این زمینه‌ها پذیرفته می‌شوند:

  • نقد جامعه‌شناسی و سایر علوم اجتماعی که در خاورمیانه ظهور کرده‌اند. این نقد مفاهیم و چشم اندازهایی مثل شرق­شناس، اروپامحوری، وابستگی آکادمیک و سایر مفاهیم و دیدگاه‌های مشابه.
  • تاملات نظری درباره جامعه‌شناسی­‌های جایگرین/دگرواره که درباره آنها بحث و گفتگو می‌شود و یا در مباحث علوم اجتماعی خاور میانه مطرح شده‌اند. در اینجا تمرکز بر نظریه‌ها و مفاهیمی است که از آثار کلاسیکی مانند ابن خلدون، ابوریحان بیرونی، یا آثار متفکران معاصر مانند مالک بن نبی، محمد عبید الجبری، مرتضی مطهری، علی شریعتی، سعید نورسی و غیره، برآمده باشند.
  • کاربردهای تجربی نظریه‌ها و مفاهیم جایگزین/ دگرواره استنتاج شده از سنت کلاسیک یا آثار معاصر. برای مثال، مطالعه مدرنیته بر پایه مفاهیم برگرفته از آراء و آثار شریعتی، مطهری، نورسی یا الجابری چه نتایجی را در پی خواهد داشت؟
  • با توجه به رویدادهای جاری در خاورمیانه و شمال آفریقا، این موضوع به صورت ویژه مورد توجه خواهد بود که دگرگونی ها، بحران‌ها و آشوب‌های امروز خاورمیانه و شمال آفریقا، چه ارتباطی با تفکر اجتماعی مسلمانان معاصر دارند و یا با دیدگاه‌های برآمده از آراء و آثار متفکران مسلمان چگونه فهم، تبیین و تحلیل می‌شوند.

این کنفرانس، علاوه بر آن که به مباحث فوق می‌پردازد، فرصتی منحصر به فرد فراهم می‌آورد تا دانشگاهیان و پژوهشگران ایرانی، عرب و ترک شاغل در دانشگاه‌ها و موسسقات تحقیقاتی مختلف در سطح خاور میانه و شمال آفریقا گرد هم آیند و ارتباط و همکاری علمی منطقه‌ای را تقویت کنند.

دبیران علمی: سید فرید العطاس (دانشگاه ملی سنگاپور)، سید حسین سراج زاده (دانشگاه خوارزمی تهران) و سید جواد میری (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)

زبان کنفرانس: انگلیسی و فارسی

از علاقمندان به ارائه مقاله دعوت می‌شود تا چکیده 150 تا 200 کلمه‌ای مقاله خود را به دو زبان انگلیسی و فارسی حداکثر تا 15 آبان 1392 به آدرس دبیرخانه کنفرانس (این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید ) ارسال کنند.

اولویت با مقاله هایی است که به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند.

چکیده‌های منتخب برای ارائه تا 30 آبان ماه مشخص و به نویسندگان اعلام خواهد شد.

 

 

[1]. برای مشاهده فراخوان انگلیسی اینجا را کلیک کنید.