فتار انتخاباتی مردم ایرانرفتار انتخاباتی مردم ایران

مولف: محسن شریف زاده

ناشر: شرکت سهامی انتشار ـ 33904592

سال انتشار: 1395


کتاب حاضر، رفتار انتخاباتی مردم طی سالهای پس از انقلاب را مورد بررسی قرار داده است. این بررسی، یک برخوردِ صرفاً علمی با آمارهای انتخاباتی، به منظور فهم ابعاد مختلف رفتار انتخاباتی مردم، مستقل از هر گونه ارزش گذاری است.

نگارنده از حدود بیست سال قبل، به برخورد علمی با آمارهای انتخاباتی گرایش پیدا کرد. این گرایش به دلیل مشاهدۀ تلاطم ظاهری در آمارهای انتخاباتی و به تبع آن تحلیل‌های افراطی نسبت به مردم بود. تحلیل‌هایی که بعضاً به شکلِ تجلیل، و در جای دیگر به شکل تحقیر مردم مطرح می‌شد. شاه‌بیت تمامی این تحلیل‌ها جمله‌ای رایج در مطبوعات و سخنرانی‌ها بود. گفته می‌شد، "مردم غیرقابل پیش‌بینی هستند". این جمله، ظاهری ساده ولی باطنی عمیق دارد. این جمله در واقع، نظریه‌ای اساسی است که منجر به تحلیلِ خاص نسبت به مردم می‌گردد. مردم در قالب این نظریه، موجوداتی نابهنجار و غیر عادی هستند. از دل این نظریه، رفتارهای خاص چون استفاده از تحکم یا فریب در مورد مردم توجیه می‌شود. رفتارهایی که شاید مطلوب بسیاری از مبلغان این نظریه نباشد.

امید است با تداوم این روش و تلاش برای تبدیل رفتارها و احساسات مردمی به عدد و رقم، مسیر دیگری در تحلیل‌های اجتماعی گشوده شود. مسیری که در آن، به جای استفاده از الفاظ "کیفی"در مورد مردم، از الفاظ "کَمِّی" که قابلیت مقایسه و ارزیابی دارند استفادهشود. این مسیر به تحلیل گران اجتماعی و مسئولان رفتارهای اجتماعی کمک می‌کند تا قبل از وقوع حوادث به چاره‌جویی آن بنشینند و برای اصلاح امور، برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تر داشته باشند