در ماههای شهریور و مهر 1398 هفت کارگاه مساله یابی خانواده (یک کارگاه اضافی) در شهر رشت برگزار شد. شرکتکنندگان در کارگاههای مزبور عموماً به تفکیک فرزندان، مادران و پدران را شامل میشدند که حداقل دارای 17 و حداکثر 45 نفر بودند. این کارگاهها که رویکرد جامعهشناسی مردممدار را نمایندگی میکردند با شور و هیجان خاصی در بین مشارکت کنندگان همراه بود و نشان داد که چگونه میتوان بین جامعهشناس و جامعه رابطه ارگانیک برقرار کرد. در برگزاری این کارگاهها از سازمانهای مردممدار و تسهیلگران سطح دو نیز استفاده شد.
در کارگاههای مذکور مشارکتکنندگان پیرامون سه پرسش بنیادین به گفتگو پرداختند:
در کارگاه مزبور تسهیلگران سطح دو مهدی مظلوم از سفیر سلامت، فاطمه شفیعی عضو انجمن ازدواج و خانواده، صاحبه میرزایی از موسسه خیریه همای سبز، مریم صابری از پایگاه گیل نگاه، طاهره وارسته از موسسه خیریه حامیان تجلی مهر خورشید تحت نظارت بهزیستی، مهسا حاتم از مدرسه عالی ارتباطات آریا من و سمیه مکتوبی از دانشگاه آزاد اسلامی رشت، فاطمه قاسم زاده، ندا علینژاد، منیره عطایی از دانشجویان علوم اجتماعی دانشگاه گیلان همکاری داشتند.
پدران مهمترین موانع بر خانواده مطلوب را مشکلات اقتصادی، عدم وجود احترام در خانواده، عدم وجود باورها و اعتقادات دینی، عدم ارتباط بین اعضای خانواده، چشم و هم چشمی، توقعات زیاد و سوء مصرف رسانهای دانستهاند. به نظر میرسد با کاهش درآمد و مشکلات اقتصادی و در کنار آن افزایش سطح توقعات خانوادهها، سوء مصرف رسانه و کاهش اقتدار دینی، اسطوره پدران با تناقضات اساسی در خانواده گیلانی بهویژه رشت مواجه شدهاند است و با بحران احترام همراه هستند و خواهان اقتدار پدران در خانواده بودهاند.
مادران مهمترین موانع بر خانواده مطلوب را مشکلات اقتصادی، غرور و مقایسه، دخالت اطرافیان، عدم حمایت زوجین از یکدیگر، عدم مسئولیت پذیری، نداشتن صبوری، نبود صداقت و...دانستهاند. آنها خانواده ایده آل را در حمایت زوجین از یکدیگر، داشتن فرزندان خوب، آرامش، مسئولیتپذیری، دوستی و صداقت، احترام متقابل و انجام مشورت در زندگی دانستهاند. نکته مهم اینکه مادران بیشتر پارامترهای فرهنگی را خانواده اصیل تصویرسازی کردهاند.
فرزندان مهمترین موانع بر خانواده مطلوب را کمبود درآمد کافی، بیکاری، عدم درک متقابل، بی اعتمادی و خیانت، عدم صمیمیت و عدم گفتگو دانستند. آنها نیز خانواده ایده آل را در صمیمیت و دلگرمی، درک متقابل، تعهد، احترام متقابل، رفاه مالی، گفتگو، فداکاری، عدم خیانت، صداقت، منضبط بودن آیندهنگری دانستهاند. فرزندان خانواده مطلوب را در زیست اخلاقی مبتنی بر گفتگو روایت سازی کردهاند که مکانیسم قدرت در آن متقارن باشد. به نظر میرسد، روایت فرزندان از خانواده مطلوب به خوانش زنان از خانواده ایدهآل نزدیکتر است.
برای اطلاع بیشتر اینجا را کلیک کنید.