یادداشت روز

تازه‌ها

اعتراضات

 

گزارش نشست‌ها

درخواست جلوگیری از «روندهای مخربِ مداخله‌گر» در رشته‌«علوم اجتماعی»

anjoman olomejtemaeiاتحادیه‌ انجمن‌های علمی دانشجویی علوم اجتماعی در نامه‌ای به رییس انجمن جامعه‌شناسی ایران، با اعتراض به «شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی»، تاکید شده که «تصمیمات حاصل دیدگاه‌های خارجی و در جهت نادیده گرفتن قواعد میدان علمی است».

متن این نامه خطاب به دکتر محمد امین قانعی راد، در پی می‌آید:

نیک می‌دانید که چند سالی است نظام دانشگاهی ایران و به ویژه علوم انسانی آن با بحث‌هایی مواجه است که تحت عنوان «تحول در علوم انسانی» یا عباراتی از این دست از خلال فرایندهایی از بالا به پایین، به صورت ابلاغ‌های دستوری پیگیری می‌شوند. جامعه‌ علمی علوم اجتماعی نیز به عنوان شاخه‌ای از علوم انسانی درگیر چنین طرح‌هایی شده است. پرسش آنجاست که علوم اجتماعی که یک سر در پی تبیین جریاناتی است که در آن کنشگری جمعی مردمان را به عنوان بازیگران اصلی و برسازندگان نظم‌های اجتماعی تصدیق می‌کند و تأیید کننده جریانات از پایین به بالا است، چگونه تن به این تغییرات و مداخلات دستوری و خارجی می‌دهد. گرچه این امر برای کنشگران درونی نظام دانش اجتماعی موجود محل و مهمل تاملی بنیادین است اما اکنون مساله‌ این عریضه‌ کوتاه نیست.

مساله‌ امروز و اولویت فعلی با فرض تن دادن به ساز و کارهای کنونی، تصمیماتی است که از درون نهادهای تعیین شده برای این امر، به تصویب می‌رسد و خارج می‌شود و به تغییرات عینی و محسوس در عرصه‌ علوم اجتماعی بدل می‌شود. «شورای تحول و ارتقای علوم انسانی» از مهرماه ۱۳۸۸ تحت نظارت شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده است. طبق گزارش عملکرد شورای تخصصی جامعه‌شناسی این شورا در پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی، مصوباتی چون تأسیس گروه‌ها و رشته‌های جدید جزو اقدامات این شورا محسوب می‌شود. همچنین طبق مصاحبه‌ رییس این کارگروه (دکتر غلامرضا جمشیدی‌ها) با رسانه‌ها طرح بازنگری رشته‌ها، دروس و ساماندهی رشته‌ کارشناسی جامعه‌شناسی در دستور کار این کارگروه است. نگرانی آنجاست که این مداخلات برآمده از مناسبات درون میدان علم اجتماعی نبوده و حاصل مباحثات متعدد و علمی کنشگران مختلف عرصه‌ دانش اجتماعی از اساتید و محصلان این علوم گرفته تا انجمن‌های تخصصی علمی و صاحب‌نظران گوناگون این حوزه و در یک کلام حاصل چند صدایی برآمده از ماهیت دانش اجتماعی – انسانی نیست. به عکس تصمیمات حاصل شده در این شورا در فرآیندی حاصل شده که به نظر می‌رسد حاصل آن چیزی جز حاکم شدن دیدگاه‌های خارج میدان علم و نادیده گرفتن قواعد میدان علمی نیست.

در شرایط کنونی تغییر در این فرآیند و استفاده از تمامی ظرفیت‌های جاری نظام دانش اجتماعی موجود و تبدیل این فرآیند به یک پروسه‌ی به واقع دموکراتیک و دربردارنده‌ی دیدگاه‌های گوناگون جامعه‌ علمی علوم اجتماعی، اولویت نخست به نظر می‌رسد.

بر این مبنا اتحادیه‌ انجمن‌های علمی دانشجویی علوم اجتماعی دانشگاه‌های سراسر کشور از انجمن جامعه‌شناسی ایران به عنوان بزرگترین نهاد مدنی و فعال در عرصه‌ علوم اجتماعی، می‌خواهد در مقابل این روندهای مخربِ مداخله‌گر موضع‌گیری کند و با هدف اصلاح پروسه‌ جاری و بازگرداندن جریان به مسیر علمی، وارد شده تا در جهت حمایت و تقویت علوم اجتماعی به عنوان پایگاهی برای شناخت دقیق واقعیات جاری جامعه‌ ایرانی، به نقش علمی و اجتماعی خود عمل کند. دعوت از اعضای جامعه شناس کارگروه جامعه‌شناسی شورای تحول توسط انجمن جامعه‌شناسی برای ارایه‌ گزارش از عملکرد خود و فراهم شدن امکان نقد و بررسی این عملکرد توسط جامعه‌شناسان می‌تواند آغاز روند مداخله و تاثیرگذاری نهادهای علمی در این روند باشد.

منبع: انصاف نیوز

    

استقلال دانشگاه و ازادی آکادمیک

چند رسانه ای

مجله جامعه شناسی

مجله مطالعات

پیوندها

حمایت از انجمن و حامیان مالی (2)

عضویت در انجمن جامعه شناسی ایران1402

حامی باش