یادداشت روز

تازه‌ها

اعتراضات

 

گزارش نشست‌ها

علی ملک‌پور

دلیل مجلس برای تعطیل شدن پنج‌شنبه  به جای شنبه، عدم همراهی با یهودیان بود!! (رسانه‌ها)

هنوز تعطیلی پنج‌شنبه تصویب نهایی و قانون نشده است و جای بحث و تامل دارد‌ ولی این دلیل ظاهری و سطحی‌نگرانه نمایندگان مجلس غیرموجه است.در این امور مصلحت ملی و منافع مردم ایران  باید ملاک عمل باشد نه رقابت با باورها و هنجارهای ملل و اقوام دیگر.

البته کسی هم از این مجلس و آن مجلس در شرف تولد، امید توجه به این مقوله‌های راهبردی  را ندارد، زیرا ممکن است نمایندگان استدلال کنند که ما وکیل کسانی هستیم که به ما رای دادند، در این صورت حرف آنها تا حدودی درست‌‌ است، چون صرفا یک اقلیت از کل جمعیت ایران به آنها رای دادند و نه بیشتر و اینگونه مصوبات نیز در پی جلب رضایت همان اقلیت است.

صرف نظر از این جنبه خاص، دلیل اصلی مخالفت با تعطیلی پنج‌شنبه‌ به جای شنبه، ممانعت از ادغام ایران در جامعه جهانی است.

تعطیلی روز  پنج شنبه یک گام ایران را از جامعه جهانی دورتر و منزوی‌تر می‌کند، که به نفع طرفداران انزوای ایران و بهره‌برداران از اقتصاد رانتی- غارتی فعلی است.
تعطیلی روز شنبه اما یک گام به جلو و همگرانی با نهادهای مالی و تجارت جهانی بود. هر چند بهترین حالت تعطیلی روزهای شنبه و یکشنبه است و گره زدن زندگی و  اقتصاد و جامعه به پندارهای شبه‌دینی، هم با علم و عقل و هم با خود  دین منافات دارد.
اگر چه سیاست‌مداران ما ظاهرا همه امور ارزی و سماوی! را به دین و عقیده و اسلام وصل و نصب می‌کنند، ولی حقیقت این است که حتی تعطیلی روز جمعه هم یک امر دینی نیست و ربط چندانی به آموزهای کتاب و سنت ندارد و کسب و کار و یا استراحت و تعطیلی در هر روزی از هفته بسته به عرف جامعه، اقتضای تجارت و سیاست  روز  و اجماع اهل فن است و جای بحث و جدل‌های  عقیدتی و غیرعقلانی نیست. 

  در همان سوره معروف جمعه نیز به تلاش و کسب و کار حتی در روز جمعه توصیه شده و به تعطیلی جمعه امر نشده است.
از سوی دیگر، جامعه و صور غیررسمی فرهنگ ایرانی عملا و وسیعا در جامعه جهانی ادغام شده و ارزش‌های مدرن جهانی از قبیل کرامت انسانی، برابری جنسیتی، نفی تبعیض‌های  دینی و منشور حقوق بشر پذیرشی نسبتا عام یافته است و این حکومت و فرهنگ رسمی است که هم در داخل کشور در وضعیتی اقلیتی است و هم در عرصه فراملی حداکثر تلاش خود را برای ممانعت از ادغام و مراوده جهانی شهروندان در پیش گرفته است.

اخیرا اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشورزی ایران نیز طی نامه و درخواستی از رهبری جمهوری اسلامی، مضرات تعطیلی روز پنج‌شنبه را برای اقتصاد نحیف و تحریم شده ایران متذکر شده است که وقفه چهار روزه در مراودات با طرف‌های خارجی و زیان های ناشی از آن تنها یکی از پیامدهای این مصوبه غیرکارشناسی است.

گفته می‌شود روز شنبه در همه کشورهای مسلمان جزو تعطیلات آخر هفته است. بیش از ۹۰ درصد  از مسلمانان دنیا روز شنبه تعطیلند.

مجلس‌ انقلابی⁩ به دلیل اینکه یهودیان شنبه تعطیلند می‌خواهد پنجشنبه را تعطیل کند! به قولی آنها بیش از ۱/۵ میلیارد مسلمان که شنبه‌ها  تعطیل هستند  را نمی‌بینند، اما ۱۵ میلیون یهودی را می‌بینند!
در این مورد خاص هم شایسته‌تر ان بود که مجلس پژوهش و نظرسنجی کند و از نیازها و دیدگاههای شهروندان مطلع شود، در غیر این صورت تصویب این قانون نقض غرض است و باری بر دوش شهروندان و ذی‌نفعان خواهد بود.

anjomanemodaresin@

 

استقلال دانشگاه و ازادی آکادمیک

چند رسانه ای

مجله جامعه شناسی

مجله مطالعات

پیوندها

حمایت از انجمن و حامیان مالی (2)

عضویت در انجمن جامعه شناسی ایران1402

حامی باش