علی نوری*

سومین نشست مشترک اعضای هیات مدیره انجمن جامعه شناسی ایران با مدیران گروه‌های علمی-تخصصی و کارگروههای انجمن روز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1397 در سالن کنفرانس انجمن جامعه شناسی ایران برگزار شد. در این جلسه حاضران در خصوص فعالیت‌های گروهها و کارگروه‌های انجمن بحث و تبادل نظر نمودند و پیشنهاداتی به منظور بهبود عملکرد و فعالیت‌های گروه‌ها و نیز رفع مسائل موجود به هیات مدیره انجمن ارائه دادند.

در ابتدای جلسه دکتر سراج­ زاده، ضمن خوشامدگویی به حاضران، از کمیته گروه‌ها جهت برگزاری نشست­‌های دوره ای مدیران و دبیران محترم گروه‌ها تشکر کرد. رئیس انجمن جامعه شناسی ایران در بخش دیگری از سخنان خود به محدودیت‌­ها و چارچوب­‌های فعالیت گروه‌ها به­ عنوان واقعیت­‌های جامعه ایران اشاره نمود.

پس از سخنان دکتر سراج زاده، دکتر شیرین احمدنیا، مدیر کمیته گروه‌های علمی- تخصصی انجمن جامعه شناسی ایران با بیان معیارهای سنجش فعالیت گروه‌ها، درباره شاخص‌­های فعالیت گروه‌ها؛ الگوی پیشنهادی وزارت علوم درباره فعالیت انجمن­های علمی را برای حاضران تشریح کرد. دکتر احمدنیا، خاطرنشان کرد که فعالیت گروه‌ها نباید صرفاً به برگزاری نشست و سخنرانی خلاصه شود و لازم است گروه‌ها به فعالیت­‌های خود تنوع ببخشند و در این راستا؛ برگزاری جلسات نقد کتاب، نقد فیلم، تألیف کتاب و انجام پژوهش توسط گروه‌ها را برشمرد.

وی با اشاره به تفاهم ­نامه‌­هایی که بین انجمن و نهادهای دولتی و بخش عمومی وجود دارد از مدیران گروه‌ها خواست برای انجام برنامه­‌های خود از این قابلیت‌­ها و امکانات استفاده کنند. دکتراحمدنیا مطالعه اساسنامه انجمن را جهت آشنایی بیش­تر گروه‌ها به وظایف و مسئولیت ­های خود یادآور شد و برای پی­گیری مسائل گروه‌ها اعلام آمادگی کرد.

سپس پیام روشنفکر، عضو هیئت مدیره انجمن جامعه شناسی ایران و مدیر کمیته ارزیابی، به معیارهای رتبه­ بندی انجمن‌­های علمی در وزارت علوم اشاره کرد و مواردی مانند توسعه تعاملات ملی، توسعه تعاملات بین المللی از طریق: همکاری با متخصصان خارج از کشور، انجام داوری مقالات مجلات انجمن توسط متخصصان خارج از کشور، امکان عضویت گروه‌ها در مجامع بین ­المللی، امکان عضویت جامعه شناسان خارج از کشور در گروه‌ها و مدیریت علمی و ایفای نقش مرجعیت توسط انجمن­‌های علمی از قبیل؛ واژه گزینی تخصصی در حوزه مربوطه و مشاوره به نهادهای سیاست­گذار را مطرح کرد.

دکتر سوسن باستانی، نایب رئیس انجمن جامعه شناسی ایارن و مدیر گروه تحلیل شبکه با اشاره به این­که مسائل و مشکلات همواره وجود دارد و بعضی موارد به ­صورت تکراری در نشست­ها مطرح می­ شود، از گروه‌ها خواست تجربیات موفق خود را بیان کنند و بیش از هر چیز، به موضوع همکاری­‌های بین گروه‌ها توجه شود.

در ادامه این نشست مدیران گروه‌ها و کارگروه‌ها به بیان دیدگاه‌ها، مسائل و انتظارات خود پرداختند. مشروح این بحث‌ها را در ادامه می‌خوانید.

- اسماعیل خلیلی، مدیر گروه جامعه ­شناسی معرفت، پیشنهاد کرد از تجربیات جامعه ­شناسان خارج از انجمن به­عنوان یک نهاد مشورتی استفاده شود و ضمن اشاره به اینکه کارکنان انجمن، سرمایه­ های این نهاد هستند خواستار استفاده مفید از تجارب این افراد شد و پیشنهاد کرد گروه‌ها تاریخچه فعالیت خود را مکتوب کنند.

- دکترکلاهی، نماینده گروه­ دین و مدیر پیشین این گروه، درباره تجربه موفق گروه مربوطه در جذب دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی مطالبی را بیان کرد و یکی از موانع گروه دین در دوره مدیریت خود را در اختیار نداشتن عرصه عمومی مناسب دانست که از آن جمله به مجله یا سایت اشاره کرد. وی مانع دیگر در پیشبرد فعالیت‌­های حوزه علوم اجتماعی در ایران را، منحصر شدن دانش در این رشته به دو زبان فارسی و انگلیسی دانست و پیشنهاد کرد زبان­‌هایی مانند عربی و ترکی برای برقراری ارتباط با همسایگان منطقه ای ایران، در دانش جامعه­ شناسی مورد توجه قرارگیرد. دکترکلاهی همچنین فعال­ تر شدن دفاتر شهرستانی را خواستار شد.

– دکتر شکربیگی، مدیر گروه خانواده پیشنهاد کرد آسیب­شناسی درباره فعالیت‌­های انجمن جامعه شناسی ایران انجام پذیرد، و او در همین راستا اضافه کرد لازم است دلایل کم شدن مخاطبان نشست‌­ها و محدود شدن فعالیت­ های گروهها به سخنرانی بررسی شود. هم­چنین خواستار تشریح امکانات سایت انجمن برای گروه‌ها شد.  

- دکتر بخارایی، مدیر گروه مسائل و آسیب‌­های اجتماعی ضمن مخالفت با استانداردهای وزارت علوم درباره ارزیابی فعالیت­‌های گروه‌های علمی، درباره فعالیت­‌های انجام گرفته در گروه مربوطه مطالبی را بیان کرد. 

– دکتر اعزازی، مدیر گروه مطالعات زنان نیز با اشاره به وجود گروه‌های موازی در انجمن، ارائه مطالب مشابه را دلیل کاهش مخاطبان برخی نشست­‌ها دانست. او سوالی را درباره موضع‌­گیری انجمن درباره حوادث و مسائل روز جامعه مطرح کرد و درباره امکان چاپ و نشر این دیدگاه‌ها مطالبی را مطرح کرد.          

– دکتر کسرایی، مدیر گروه جامعه ­شناسی سیاسی خواستار ارتباط بیش­تر انجمن به‌­عنوان یک نهاد علمی با جامعه شد و درباره تلاش علمی و دانش کاربردی و نقش واقعی جامعه ­شناسی در ایران مطالبی را بیان کرد.

– دکتر شجاعی مدیر گروه فلسفه علوم اجتماعی نیز به همکاری­‌های بین گروهی در انجمن و جنبه ­های کیفی فعالیت‌­های انجمن اشاره کرد.

– دکتر شفیعی، مدیر گروه جامعه ­شناسی پزشکی و سلامت، ضمن تشکر از هیئت مدیره محترم انجمن جهت نظم بهتر جلسات سخنرانی، مشکل کمبود فضای سالن انجمن را مطرح کرد و در باره فعالیت­‌های گروه مربوطه، به معرفی و نقد کتاب­ های حوزه جامعه­ شناسی پزشکی اشاره کرد.

– دکتر نیره توکلی، مدیر گروه جامعه­ شناسی هنر درباره برگزاری کارگاه‌های آموزشی در گروه‌ها مطالبی را بیان کرد.

- دکتررحمانی، مدیر گروه جامعه­ شناسی فرهنگ به تجربه گروه مربوطه در برگزاری نشست­های مشترک با سایر نهادها اشاره کرد.

پس از بیان نظرات مدیران گروه‌ها، دکتر احمدنیا یادآور شد که انتظارات از انجمن را به منزله انتظارات از خودشان تلقی کنند و انجمن را معادل ما بدانند و در همین راستا در جهت ارتقا عملکرد گروه خود بکوشند.

وی افزود: گروه‌ها می توانند فعالیت خود را در سایت انجمن و رسانه ها گسترش دهند و از این نظر محدودیتی وجود ندارد. سپس دکتر نوری، دبیرکمیته گروه‌های علمی- تخصصی با تشکر از همکاری­‌های مدیران گروه‌ها در دوره جدید هیئت مدیره انجمن، خواستار ارائه گزارش عملکرد گروه‌ها از اردیبهشت­ ماه 96 لغایت اردیبهشت ­ماه 97 طی مدت بیست­ روز آینده، جهت ارائه به وزارت علوم و تهیه گزارش جامع عملکرد انجمن جامعه ­شناسی ایران شد. او به فرم­هایی که در این زمینه تهیه شده و مطابق روال سال گذشته در اختیار گروه‌ها قرار می­ گیرد، اشاره کرد. دکتر نوری هم­چنین با اشاره به فرم ­هایی که در اختیار مدیران حاضر در نشست قرار گرفت و فایل آن نیز برای سایر مدیران ارسال خواهد شد، از مدیران خواست برای بهبود روند فعالیت‌­های پیش­رو، این فرم­ ها به دقت تکمیل و ارسال گردد. ژیلا آور، مسئول دفتر انجمن نیز از مدیران گروه‌ها درخواست کرد که برنامه نشست های خود را در زمان مقرر صرفاَ از طریق ایمیل به دفتر انجمن اعلام کنند تا در هماهنگی با دانشکده خللی ایجاد نشود.

در پایان جلسه دکتر سید حسین سراج ­زاده ضمن پاسخ به پرسش­ها به جمع ­بندی مباحث نشست پرداخت و ضمن تأکید براساسنامه انجمن به گروه‌ها پیشنهاد نمود از سخنرانان خارج از ایران به ­صورت حضوری یا ویدئو کنفرانس جهت افزایش تعاملات علمی استفاده کنند.    

فهرست اسامی حاضرین در نشست مدیران گروهها

1. دکتر حسین سراج ­زاده- رئیس انجمن جامعه ­شناسی ایران

2. دکتر سوسن باستانی- نایب رئیس انجمن جامعه شناسی ایران و مدیرگروه تحلیل شبکه

3. دکتر شیرین احمدنیا- عضوهیئت مدیره و مدیر کمیته گروههای علمی

4. آقای پیام روشنفکر- عضوهیئت مدیره و مدیرکمیته ارزشیابی

5. دکتر علی نوری- دبیر کمیته گروه های علمی

6. دکتر شهلا اعزازی – مدیر گروه مطالعات زنان

7. دکتر احمدبخارایی- مدیرگروه مسائل و آسیب­ های اجتماعی

8. دکتر نیره توکلی- مدیرگروه جامعه ­شناسی هنر

9. آقای اسماعیل خلیلی- مدیرگروه جامعه ­شناسی معرفت

10. دکتر جبار رحمانی- مدیرگروه فرهنگ و جامعه

11. دکتر عالیه شکربیگی- مدیرگروه خانواده

12. دکتر مالک شجاعی- مدیرگروه فلسفه علوم اجتماعی

13. دکتر سیدعلی شفیعی- مدیرگروه جامعه­ شناسی پزشکی و سلامت

14. دکتر محمدسالار کسرایی- مدیرگروه جامعه ­شناسی ­سیاسی

15. خانم فاطمه سادات علمدار- مدیرکارگروه روان­شناسی اجتماعی

16. دکتر محمدرضا کلاهی- مدیرپیشین گروه جامعه ­شناسی دین

17. خانم ژیلا آور- مسئول دفتر انجمن جامعه شناسی ایران

18. خانم فاطمه مقدم- مسئول وب سایت فارسی و انگلیسی انجمن جامعه شناسی ایران

در ادامه گزارش تصویری این نشست را مشاهده می کنید.

IMG 3404

IMG 3405

IMG 3406

IMG 3410

IMG 3414

IMG 3415

IMG 3416

IMG 3417

IMG 3419

IMG 3420

IMG 3421

IMG 3422

IMG 3423

IMG 3424

IMG 3413

IMG 3425

 

*دبیرکمیته گروه‌های علمی- تخصصی انجمن جامعه ­شناسی ایران