مسائل اجتماعی ایلام1سومین نشست اتحادیه علمی دانشجویی علوم اجتماعی سراسر کشور با همکاری دفتر دانشگاهی انجمن جامعه شناسی در دانشگاه ایلام و انجمن علمی علوم اجتماعی داشگاه ایلام روز سه شنبه 17 اسفند 1395 در محل سالن اجتماعات دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ایلام برگزار شد.

این نشست با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد. دکتر یارمحمد قاسمی، مدیر گروه علوم اجتماعی و مدیر دفتر انجمن جامعه شناسی در دانشگاه ایلام در آغاز برنامه به حاضرین، خیر مقدم گفت.

اولین سخنران برنامه دکتر سیامک زند رضوی، مدیر کمیته دفاتر استانی و دانشگاهی انجمن جامعه‌شناسی ایران و عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه کرمان، بحثی تحت عنوان «تحول در دستگاه اداری دولت از طریق توسعه اجتماع محور» ارائه نمود. پس از او دکتر محمد علی اکبری، رئیس دانشگاه ایلام، بحث خود را در خصوص اهمیت رشته‌های علوم انسانی و ضرورت گسترش آنها و گرانیگاه شدن دانشگاه ایلام در مباحث توسعه ی استان مطرح کرد.

دکتر بهاره آروین، عضو هیئت علمی جامعه‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس و مدیر گروه روش شناسی و روش‌های تحقیق انجمن جامعه‌شناسی ایران در ادامه برنامه با برگزاری کارگاه روش تحقیق، مباحث ارزنده ای برای دانشجویان علاقمند ارائه نمود. در فاصله برگزاری کارگاه، دکتر سیامک زند رضوی، ضمن افتتاح آغاز به کار مجدد دفتر انجمن جامعه شناسی در دانشگاه ایلام، جلسه ای با اعضای فعال این دفتر برگزار کرد و ضمن گرامیداشت یاد و خاطره  دکتر محمد عبداللهی، انجمن جامعه شناسی ایلام را یکی از قدیمی ترین انجمن های کشور دانست. در این جلسه، دکتر قاسمی ضمن تشکر از تلاش‌های دکتر علی موسی نژاد (مدیر سابق دفتر انجمن در ایلام)  گزارشی در خصوص فعالیت‌های دفتر انجمن در دوره جدید ارائه داد و اعضای انجمن نیز به ذکر دیدگاهها و پیشنهادهای خود پرداختند. دکتر سیامک زند رضوی نیز گزارشی از برنامه های جاری انجمن ارائه نموده و به سئوالات حاضرین در جلسه پاسخ گفت.

بخش دوم این نشست با سخنرانی دکترعلی مهرعلیزاده، مدیر کل اموراجتماعی استانداری ایلام تجت عنوان «تبیین وضعیت اجتماعی با تاکید بر آسیب‌های اجتماعی استان» آغاز شد. سخنران دوم نشست، بهروز سپیدنامه، عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام و عضو دفتر دانشگاهی انجمن در ایلام، مبحثی با عنوان «کژ فهمی های روش و اقدام در بررسی آسیب های اجتماعی استان ایلام» ارائه کرد. دکتر صدیقه پیری استاد مدعو دانشگاه ایلام و عضو دفتر دانشگاهی انجمن در ایلام، سومین سخنران بخش دوم نشست بود که حول محور «گفتمان توسعه و نسبت آن با تداوم فقر در ايلام» بحث خود را مطرح کرد. در ادامه، دکترفهد کمالوند، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مصرف مواد مخدر استان ایلام، با عنوان «مشارکت سیاسی در استان ایلام با نگاه به قبیله‌گرایی و خرید و فروش رای» به سخنرانی پرداخت. « کنش سیاسی در فضای قومی و قبیله‌ای: شکست سیاست تحزب» عنوان سخنرانی دکتر علی ایار، استاد مدعو دانشگاه فرهنگیان استان ایلام بود. آخرین سخنران نشست، دکتر یارمحمد قاسمی بود که بحث « ایلام؛ از نمادیسم تا تجربه‌ مدرنیته» را مطرح نمود.

در پایان نشست، محمد حسین حیدری، دبیر اتحادیه علمی دانشجویان علوم اجتماعی سراسر کشور، ضمن ابراز خرسندی از کیفیت برگزاری نشست از زحمت تمامی دست اندرکاران خصوصاً زینب کریمی اصل، عضو اصلی اتحادیه و دبیر انجمن علمی علوم اجتماعی دانشگاه ایلام تقدیر و تشکر کرد. پایان بخش برنامه، اهداء لوح سپاس به سخنران علمی نشست بود.

لازم به ذکر است که حضور دانشجویان و مشارکت آنان در مباحث ارائه شده از سوی سخنرانان با پرسش و پاسخ همراه بود و حمایت رئیس دانشگاه ایلام از رشته علوم اجتماعی و حضور عالی ترین مقامات دستگاه اجرایی استان (استانداری) در نشست موجبات تحسین مهمانان جلسه را فراهم ساخت. 

 

مسائل اجتماعی ایلام4

 

مسائل اجتماعی ایلام3

 

مسائل اجتماعی ایلام2