شاخص کف حمایت‌های اجتماعی (گزارش 73 موسسه راهبردهای بازنشستگی صبا)

نویسندگان: میرا بیربام، کاسیلی شیلدبرگ و مایکل سیچون

مترجم: حمید گُماری

ناشر: مؤسسه راهبردهای بازنشستگی صبا 

ائتلاف جهانی کف حمایت‌های اجتماعی (SPF) برای نشان دادن اندازه مالی شکاف‌های ملی SPF در سال 2015، شاخص کف حمایت‌های اجتماعی (SPF Index) را تهیه‌کرد. این شاخص مقدار منابعی را که یک کشور می‌تواند به انتقالات اجتماعی و خدمات بهداشت و درمان تخصیص دهد را اندازه‌گیری می‌کند. هدف از این کار دستیابی به سطح حداقلیِ درآمد و ارایه خدمات بهداشتی و درمانی است که استلزام اجرای آن در توصیه‌نامه 202 سازمان بین‌المللی کار (ILO) در خصوص کف حمایت‌های در سطوح ملی آمده است. این توصیه‌نامه مورد پذیرش همه دولت‌ها و سازمان‌های شرکای اجتماعی کشورهای عضو ILO در 2012 قرار گرفت.

اهمیت مفهوم SPF با پذیرش و تصویب اهداف توسعه پایدار (SDGs) در سپتامبر 2015 پررنگ‌تر شد. هدف شماره 3/1SDGs، کشورهای عضو را ملزم به به‌کارگیری نظام‌های حمایت اجتماعی مناسب ملی و انجام اقدامات مرتبط که شامل SPF هم می‌شود کرده و از آن‌ها خواسته تا 2030 پوششی اساسی برای اقشار فقیر و آسیب‌پذیر فراهم کنند. محتوای دیگر اهداف SDGs (مخصوصاً هدف 8/3 در خصوص حمایت‌های اجتماعی) ارتباطی تنگاتنگ با حمایت‌های اجتماعی دارد. روی‌هم‌رفته، SDGs دارای دستور کار جامعی در رابطه با حمایت‌های اجتماعی است که کم‌وبیش با مفهوم SPF یکسان است (سیچون، 2017). این امر اهمیت و ارتباط SPFs ملی با مباحث بین‌المللی در مورد حمایت‌های اجتماعی را تضمین می‌کند. تا حدودی می‌توان گفت که شاخص SPF می‌تواند و باید کمک قابل‌توجهی به نظارت بر امر پیشروی به سمت SDGs داشته باشد و این کار بایستی با شفافیت و دسترس‌پذیری هرچه‌تمام‌تر برای تمامی اعضا، اتحادیه‌های کارگری، سازمان‌های جامعه مدنی و دیگر ذی‌نفعان انجام شود.

این گزارش که ترجمه یکی از آثار قابل توجه ILO است، توسط سه نفر از کارشناسان برجسته بین‌المللی در حوزه حمایت‌های اجتماعی تدوین شده است: میرا بیربام، کاسیلی شیلدبرگ و مایکل سیچون. هم‌چنین مترجم این گزارش، حمید گُماری بوده است.

نسخه الکترونیکی این گزارش را اینجا دریافت کنید.

شاخص حمایت های اجتماعی